Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Het medisch onderwijs en de overheid anticiperen onvoldoende op de enorme toename van aandoeningen van het steun- en bewegingsapparaat. Dat stelt Jos Bramer in zijn oratie. Door over grenzen te denken en de concepten van Interprofessionele Educatie, Internationalisering en Life Long Learning als basis te gebruiken kan synergie worden bereikt. Ook wordt onderwijs in het steun- en bewegingsapparaat, naast deze aspecten, op die manier goed verankerd in de medische opleiding.
Kerngegevens van evenement Steun- en bewegingsapparaat in het medisch onderwijs
Datum
15 september 2023
Tijd
16:30

Het aantal patiënten met aandoeningen van het Steun- en Bewegingsapparaat (SBA) stijgt de komende decennia enorm (in Nederland 4,9 miljoen met alleen al artrose of rugklachten in 2040, prognose RIVM). Bovenop de directe ziektelast heeft dit secundaire gevolgen, aldus Bramer. Minder bewegen geeft meer overgewicht, diabetes, hart/vaat- en andere ziekten naast achteruitgang van ADL en zelfredzaamheid. Bovendien kunnen ziekten schuil gaan onder SBA-symptomen (bijvoorbeeld hartinfarct zich manifesterend als schouderpijn). Dit betekent dat álle artsen te maken krijgen met patiënten met SBA-problemen en adequate kennis, kunde en bewustzijn hiervan essentieel zijn. 

In contrast met bovenstaande is onderwijs in het SBA volgens Bramer niet prominent aanwezig in de medische curricula in Nederland en het komt in de overheidsgeformuleerde thema’s voor de toekomst niet expliciet voor. Het is volgens hem zinloos de problematiek van het SBA geïsoleerd te beschouwen. Oorzaken, gevolgen en oplossingen zijn multifactorieel. Artsen moeten een adequate rol nemen in een multi-professionele omgeving en, behalve genezer, gezondheidsbevorderaar zijn in bredere zin. Hierbij hoort ook bewustzijn, kennis en kunde op intercultureel en internationaal gebied. Kennis, research en praktijk zijn internationaal, ziektes kennen geen grenzen, patiënten hebben diverse geografische en culturele achtergronden.

Naast voorbereiding op deze rol moet de medische opleiding beroepsspecifieke expertise bieden. Deze belangrijke basiskennis ontwikkelt zich steeds sneller, hoeveelheid en beschikbaarheid ervan  zijn exponentieel. Artsen zullen in deze tsunami van informatie de weg moeten blijven vinden naar Evidence Based Medicine en goede coaching van de patiënt. De opleiding moet hen tools aanreiken om tot deze Life Long Learning te komen. Zorg voor het steun- en bewegingsapparaat vereist bij uitstek een multi-professionele aanpak. 

Door kennis en kunde van het SBA aan te bieden met interprofessionele educatie, internationalisering en Life Long Learning als basis kan synergie worden bereikt en wordt onderwijs in het steun- en bewegingsapparaat, naast deze drie andere aspecten, goed verankerd in de medische opleiding.

Prof. dr. J.A.M. Bramer, hoogleraar Orthopedie, in het bijzonder Onderwijs in het Steun- en Bewegingsapparaat: Onderwijs in het Steun- en Bewegingsapparaat: Move Beyond Borders!.

 

Deze oratie is hier live te volgen.