De technologische vooruitgang gaat razendsnel. En één van de dingen waar we dat nu aan zien, is de opkomst van deepfakes. Deze geavanceerde technologie creëert realistische nepvideo's en -audio, met zowel boeiende als uitdagende gevolgen. Deepfakes hebben een aanzienlijke vooruitgang geboekt. Dit biedt mogelijkheden voor creativiteit, maar er ontstaan ook serieuze risico's. Van privacykwesties tot cybersecurity-bedreigingen en desinformatie. De impact is breed en raakt aan de fundamenten van vertrouwen. Experts demonstreren tijdens deze Alumni Talks de gevolgen van deze technologische innovatie.
Kerngegevens van evenement Alumni Talks: Deepfakes, tussen illusie en werkelijkheid
13 december 2023
19:00 -21:00
De Brug

19:00  Welkom met koffie en thee

Opening en introductie deepfakes
Jim Stolze is schrijver en ondernemer. Met zijn bedrijf Aigency levert hij oplossingen aan grote bedrijven op het gebied van kunstmatige intelligentie. Daarnaast is hij initiator van de Nationale AI Cursus.

Demonstratie deepfakes (in het Engels)
Sezer Karaoglu geeft een overzicht van de vooruitgang van deepfakes. Daarnaast laat hij met demonstraties zien hoe eenvoudig het is om dergelijke technologie te gebruiken en hoe deepfake nu al de samenleving verandert. Karaoglu is medeoprichter en CTO van 3DUniversum, een technologische spin-off van de Universiteit van Amsterdam (UvA) die geavanceerde oplossingen op het gebied van kunstmatige intelligentie biedt. Daarnaast is hij postdoctoraal onderzoeker aan het Computer Vision Lab van de UvA.

Impact deepfakes Nederlands Forensisch Instituut
Zeno Geradts deelt zijn inzichten over deepfakes en de impact ervan op het forensisch veld. Geradts werkt als forensisch onderzoeker bij het Nederlands Forensisch Instituut. Daarnaast is hij als bijzonder hoogleraar Forensic Data Science verbonden aan de UvA. Hij is één van de initiatiefnemers van het onderzoekslab AI4forensics, gericht op de toepassing van kunstmatige intelligentie in forensische bewijsvoering.

Detecteren van deepfake video's
Merel de Leeuw den Bouter neemt ons mee in haar onderzoek en gaat in op de detectie van deepfake video's. De Leeuw den Bouter werkt als postdoctoraal onderzoeker aan de UvA en bij het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) aan de forensische detectie van deepfake video's met behulp van kunstmatige intelligentie.

Panelgesprek
De sprekers gaan in gesprek met de zaal onder leiding van Jim Stolze. Een mooie gelegenheid om vragen te stellen, inzichten te delen en dieper in te gaan op dit intrigerende onderwerp.

21:00  Borrel
21:45  Einde

Meer over de sprekers

Jim Stolze

Jim Stolze is schrijver en ondernemer. Door TED.Com was hij geselecteerd als een van twaalf ambassadeurs wereldwijd en stond aan het roer tijdens de succesvolle edities van TEDxAmsterdam. Met zijn bedrijf Aigency levert hij oplossingen aan grote bedrijven op het gebied van kunstmatige intelligentie. In 2019 kwam zijn boek: ‘Algoritmisering, wen er maar aan!‘ uit. Stolze realiseerde zich al vroeg hoe groot de impact van AI gaat worden. Hij nam daarom het initiatief voor De Nationale AI-Cursus, een gratis cursus voor alle Nederlanders over de werking en basisprincipes van AI, waarmee inmiddels meer dan 300.000 mensen zijn bereikt.

Sezer Karaoglu

Sezer Karaoglu is medeoprichter en CTO van 3DUniversum, een technologische spin-off van de UvA die geavanceerde oplossingen voor kunstmatige intelligentie biedt. Sezer is tevens parttime postdoctoraal onderzoeker bij Computer Vision Lab, UvA. Zijn onderzoeksgebied is kunstmatige intelligentie met de focus op Computer Vision en Synthetic Media. Hij heeft talrijke publicaties in vooraanstaande Computer Vision-tijdschriften en -conferenties op zijn naam staan en treedt regelmatig op als gastspreker op onderzoeks- en industrieconferenties. Hij is actief betrokken bij de media. Hij combineert gepassioneerd onderzoek en praktijk van computer vision technologieën

Zeno Geradts

Zeno Geradts is senior forensisch wetenschapper bij het Nederlands Forensisch Instituut van het Ministerie van Veiligheid en Justitie bij de afdeling Forensische Digitale Biometrie Sporen. Hij is getuige-deskundige op het gebied van forensische (video)beeldverwerking en biometrie, zoals manipulatiedetectie op deepfakes. Binnen het team Forensic Big Data Analysis doet Geradts onderzoek naar kunstmatige intelligentie op tekst, afbeeldingen en video. Hij is een van de directeuren van het nieuwe ICAI lab AI4Forensics, dat wordt opgezet met de UvA en het NFI. Vanaf 1 september 2014 is hij professor Forensic Data Science met speciale aanstelling aan de UvA voor 1 dag per week. Geradts is sinds 1991 actief in de forensische wetenschap en ontving vele onderscheidingen, waaronder de Distinguished Forensic Scientist award van ENFSI in 2012.

Merel de Leeuw den Bouter

Merel de Leeuw den Bouter heeft een achtergrond in technische wiskunde. Ze voerde haar PhD-onderzoek uit in een interdisciplinair team dat een betaalbare MRI-scanner voor ontwikkelingslanden heeft ontwikkeld. De focus van haar onderzoek lag op het ontwikkelen van algoritmen die ruizige, verstoorde signalen uit deze MRI-scanner kunnen omzetten in beelden. Tijdens haar PhD kwam ze in aanraking met AI. Nu werkt Merel als postdoctoraal onderzoeker aan de UvA en bij het NFI aan de forensische detectie van deepfake video's met behulp van AI.

Aanmelden

Aanmelden voor deze Alumni Talks kan via onderstaande link. Deelname is gratis voor leden van de Amsterdamse Universiteits-Vereniging (AUV), studenten en medewerkers van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Overige belangstellenden betalen € 7,50.

Roeterseilandcampus - gebouw B/C/D en De Brug (ingang D)

Ruimte De Brug
Nieuwe Achtergracht 127