Citizen Science, ofwel burgerwetenschap, markeert een nieuwe ontwikkeling waarbij burgers actief deelnemen aan wetenschappelijk onderzoek. Tijdens deze Alumni Talks delen UvA-wetenschappers hun inzichten over de impact en mogelijkheden van Citizen Science.
Kerngegevens van evenement Alumni Talks: Citizen Science
6 februari 2024
19:00 -21:00
BG 3
Ruimte
VOX-POP, Binnengasthuisstraat 9, 1012 ZA Amsterdam

Dit evenement is vol, het is niet meer mogelijk om je aan te melden!

19.00 - 19.20 uur: ontvangst met koffie en thee
19.20 - 20.30 uur: welkom en presentaties door Peter-Paul Verbeek, Henkjan Honing en Aditi Bhangale
20.30 - 21.00 uur: gesprek en gelegenheid tot het stellen van vragen
21.00  - 21.30 uur: napraten met een drankje

Sprekers

Prof. dr. Peter-Paul Verbeek, rector magnificus UvA

Het belang van wetenschap en citizen science
Peter-Paul Verbeek is rector magnificus van de Universiteit van Amsterdam en hoogleraar Filosofie en ethiek van wetenschap en technologie in een veranderende wereld. Verbeek staat bekend om zijn expertise op het gebied van technologie, ethiek en samenleving. Hij gaat in op het belang van wetenschappelijk onderzoek en het daarbij betrekken van burgers.

Henkjan Honing, hoogleraar Muziekcognitie

Muziek, cognitie en de rol van burgers in onderzoek
Henkjan Honing is hoogleraar Muziekcognitie. Hij is verbonden aan de Music Cognition Group (MCG). Hij onderzoekt wat muzikaliteit is (of kan zijn), en in hoeverre wij mensen deze capaciteit gemeen hebben met andere dieren, om er zo achter te komen wat de cognitieve en biologische bouwstenen zijn van muzikaliteit. Naast een onderzoeksagenda (The Origins of Musicality, 2018, MIT Press) verschenen van hem de populairwetenschappelijke boeken Iedereen is muzikaal en Aap slaat maat. Tijdens de bijeenkomst kan het publiek live deelnemen aan een aantal van zijn muziekexperimenten.

Aditi Bhangale MA, wetenschappelijk onderzoeker

Citizen science projecten aan de UvA
Wilt u deelnemen aan een van de burgerwetenschapsprojecten aan de UvA? Aditi Bhangale is onderzoeker op het gebied van burgerwetenschap en deelt tijdens deze bijeenkomst een overzicht van diverse projecten die momenteel aan de UvA worden uitgevoerd.

Deze bijeenkomst biedt niet alleen inzicht in de wetenschappelijke aspecten van burgerwetenschap, maar belicht ook de sociale, ethische en maatschappelijke impact ervan. Na de presentaties is er gelegenheid tot het stellen van vragen onder leiding van moderator Yanti Danoekoesoemo.

BG 3

Ruimte VOX-POP, Binnengasthuisstraat 9, 1012 ZA Amsterdam