Pedagogische en Onderwijswetenschappen
Om leerlingen beter voor te bereiden op wat ze moeten weten en kunnen in onze veranderende maatschappij, zijn er nieuwe landelijke kerndoelen en eindtermen geformuleerd voor het basis- en voortgezet onderwijs. Scholen gaan de komende jaren hun curricula (leerplannen) aanpassen en de daarbij passende didactiek (manieren van lesgeven) doordenken. De herzieningen vormen een kans om het onderwijs samenhangender, betekenisvoller en inclusiever te maken.
Denk aan een betere samenhang binnen en tussen schoolvakken; interesse wekken voor wat maatschappelijk relevant is; en goed onderwijs bieden aan álle leerlingen. Om dergelijke ambities te realiseren zijn voortdurende inspanningen van veel betrokkenen nodig. In zijn oratie betoogt Arthur Bakker dat niet alleen docenten en leerlingen, maar bijvoorbeeld ook schoolleiders, wetenschappers, beleidsmakers en makers van schoolboeken en toetsen zogeheten grenswerk te doen hebben: met behoud van ieders eigen rol en ondanks verschillende opvattingen, toch blijven afstemmen ten gunste van de overkoepelende ambities van goed, actueel onderwijs.
Prof. dr. A. Bakker, hoogleraar Didactiek en curriculum in het bètadomein: Curriculum en didactiek in actie
Deze oratie is hier live te volgen.