Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Het basis- en voortgezet onderwijs staan aan de vooravond van een landelijke curriculumherziening. In zijn oratie laat Arthur Bakker zien hoe leraren, schoolleiders, beleidsmakers, toetsenmakers en uitgevers door ‘grenswerk’ kunnen bijdragen aan de ambitie van samenhangend, betekenisvol en inclusief onderwijs.
Kerngegevens van evenement Curriculum en didactiek in actie
Datum
5 november 2025
Tijd
16:30
Arhur Bakker (foto: Kirsten van Santen)

Om leerlingen beter voor te bereiden op wat ze moeten weten en kunnen in onze veranderende maatschappij, zijn er nieuwe landelijke kerndoelen en eindtermen geformuleerd voor het basis- en voortgezet onderwijs. Scholen gaan de komende jaren hun curricula (leerplannen) aanpassen en de daarbij passende didactiek (manieren van lesgeven) doordenken. De herzieningen vormen een kans om het onderwijs samenhangender, betekenisvoller en inclusiever te maken.

Grenswerk

Denk aan een betere samenhang binnen en tussen schoolvakken; interesse wekken voor wat maatschappelijk relevant is; en goed onderwijs bieden aan álle leerlingen. Om dergelijke ambities te realiseren zijn voortdurende inspanningen van veel betrokkenen nodig. In zijn oratie betoogt Arthur Bakker dat niet alleen docenten en leerlingen, maar bijvoorbeeld ook schoolleiders, wetenschappers, beleidsmakers en makers van schoolboeken en toetsen zogeheten grenswerk te doen hebben: met behoud van ieders eigen rol en ondanks verschillende opvattingen, toch blijven afstemmen ten gunste van de overkoepelende ambities van goed, actueel onderwijs.

Prof. dr. A. Bakker, hoogleraar Didactiek en curriculum in het bètadomein: Curriculum en didactiek in actie

Deze oratie is hier live te volgen.

Aula - Lutherse kerk

Singel 411
1012 WN Amsterdam