Om kinderen gezond en veilig te laten opgroeien, is kennis over beschermende en risicofactoren en hoe deze worden doorgegeven van ouder op kind nodig. Hoe kunnen we deze informatie vergaren? En hoe kan deze kennis worden ingezet om het zorgaanbod te verbeteren? Luister als het stil blijft, is de kernboodschap van de oratie van Chris Kuiper.
Kerngegevens van evenement Luister als het stil blijft
22 oktober 2021
Chris Kuiper

De relatie tussen ouders en hun kinderen is wellicht de meest invloedrijke relatie tussen mensen. (Biologische, pleeg-, adoptie-, co-, reserve en gezins-) ouders en kinderen beïnvloeden elkaar wederzijds. Zowel beschermende- als risicofactoren voor problematiek kunnen van ouder op kind worden doorgegeven. We noemen dat intergenerationele overdracht. Een beschermende factor is bijvoorbeeld veerkracht. Risicofactoren zijn onder andere armoede, psychische problemen, huiselijk geweld en verslaving.

Om kinderen gezond en veilig te laten opgroeien, moeten we beter begrijpen hoe intergenerationele overdracht plaatsvindt. Zowel wetenschappelijke, professionele als ervaringskennis is daarbij essentieel. Opgedane inzichten moeten leiden tot een systeemverandering en een vernieuwend zorgaanbod, waarin kinderen en hun ouders gelijktijdig behandeld worden. Belangrijk is dat overheden, bestuurders, professionals en onderzoekers leren luisteren, ook als het stil blijft.

Prof. dr. Chris Kuiper, bijzonder hoogleraar Intergenerationele overdracht van risico- en beschermende factoren in de opvoeding van jeugdigen: 'Zeno’s paradox: Luister als het stil blijft'.

Deze oratie is hier live te volgen.

Aula - Oude Lutherse kerk

Singel 411