Corstiaan Breugem spreekt op 1 oktober zijn oratie uit als hoogleraar Plastische Chirurgie. Hij richt zich vooral op kinderen met schisis (een gespleten lip, kaak en/of gehemelte), met het Robin-sequentie (onderontwikkeling onderkaak en ademhalingsproblemen) en kinderen met microtie (geboren zonder oorschelp).
Kerngegevens van evenement Over de grenzen om patiëntenbehandeling bij plastische chirurgie te verbeteren
1 oktober 2021
Corstiaan Breugem. Foto: Dirk Gillessen

‘Hoe kunnen we jonge baby’s met een gehemelte spleet nog beter opereren? Hoe kunnen we voorkomen dat kinderen vaak spraakproblemen ontwikkelen?' zijn vragen die Breugem dagelijks bezighoudt. Hierbij speelt het beter begrijpen van embryologie en ontwikkeling een belangrijk plaats. De hoogleraar is vooral bezig met zorg evaluatie en innovatie.

Sinds de introductie van de twintigwekenecho in 2007 worden er significant minder kinderen geboren met een lip/kaak en gehemelte spleet in Nederland.  Dat kan komen omdat meer zwangerschappen worden afgebroken. Breugem is bezig om met betere beeldvormingstechnieken de embryologie en anatomie van de gehemelte beter in kaart te brengen. Het is belangrijk om samen met de patient en ouders een goede beslissing over behandelingen te nemen. Ook voor ouders waar op een twintigwekenecho een schisis is gevonden.  Kinderen met schisis hebben als baby vaak voedingsproblemen en later spraakproblemen.  ‘Ik zie kansen in de ‘imaging’; door nog betere beeldvormingstechnieken te ontwikkelen kunnen we bijvoorbeeld spieren in het gehemelte beter zien. Met een betere inzicht in deze spieren hopen we de gehemelteschisisingrepen beter uit te kunnen voeren.'

In een tijd waarin Waarde Gedreven Zorg en “ patient related outcome measures” belangrijk zijn, wil Breugem betere uitkomstmaten helpen bepalen om zo kwaliteit van operaties en zorg te kunnen vergelijken én verbeteren.

Global Health

Corstiaan Breugem vindt het zijn taak om als hoogleraar anderen te inspireren en onderwijzen. Hij is in Zuid-Afrika opgegroeid en heeft een passie om zorg in “Low Income Countries” te verbeteren. Vroeger gingen chirurgen twee weken opereren en vertrokken ze daarna weer. Het is zijn droom om in deze landen lokale teams te vormen, waarbij kennisuitwisseling en ondersteuning vanuit Nederland kan worden ingezet. De eerste stappen daartoe zijn al gezet. Er zijn nu regelmatige zoom sessies om moeilijke patiënt gevallen te bespreken. Daarnaast is Breugem betrokken om mbv speciale brillen op afstand advies te kunnen geven over ingrepen. 'Onderwijs en opleiden zijn een belangrijk taak voor mij als hoogleraar' aldus Breugem. Hij is momenteel voorzitter van de Nederlandse Schisis en Craniofaciale Vereniging en vice-voorzitter van de Europese Schisis en Craniofaciale Vereniging.

Prof. dr. C. Breugem, hoogleraar Plastische Chirurgie, in het bijzonder Kinderplastische Chirurgie: 'Crossing borders to improve patient treatment in plastic surgery'.

Deze oratie is hier live te volgen./You can view this inaugural lecture live here.

Aula - Oude Lutherse kerk

Singel 411