Steeds meer leerlingen op Nederlandse scholen hebben een talig en cultureel diverse achtergrond. Wereldburgerschap en inclusie ontmoeten elkaar als deze talige en culturele diversiteit in het onderwijs wordt gewaardeerd en omarmd. Wereldburgerschap gaat dus niet alleen over internationalisering, want de wereld is er al in het klaslokaal, beargumenteert Joana Duarte in haar oratie. Zo kan Wereldburgerschap een geschikte setting bieden voor een inclusieve leeromgeving, waarin onderwerpen op het gebied van diversiteit en gelijkwaardigheid bespreekbaar zijn.
Kerngegevens van evenement De wereld is er al: inclusie door wereldburgerschap
13 april 2022
Joana da Silveira Duarte

De onderlinge verbondenheid tussen landen in de wereld wordt steeds groter en de relaties tussen diezelfde landen steeds complexer. Tegelijkertijd maken moderne communicatietechnologie en snelle transportmogelijkheden de wereld ook kleiner. Veranderende sociale en politieke machtsrelaties en wereldwijde problemen op het gebied van armoede, kansenongelijkheid, pandemieën en klimaat, kleuren onze dagelijkse werkelijkheid.  Burgerschapsonderwijs en wereldburgerschap staan daarom hoog op de politieke agenda, worden steeds meer onderwerp van onderzoek en ook onderdeel van het curriculum op scholen in Nederland.

Wereldburgerschapsonderwijs is er op gericht leerlingen met een brede, open blik de wereld tegemoet te laten treden. Met de oratie van Joana Duarte wordt de leerstoel Wereldburgerschap en Tweetalig Onderwijs geïntroduceerd. In het kader van deze leerstoel houdt zij zich bezig met onderzoek naar wereldburgerschap, in relatie tot (vreemde)talenonderwijs en persoonsontwikkeling. In deze oratie wordt betoogd dat wereldburgerschap zich niet alleen zou moeten richten op internationaliseringsactiviteiten, die tot doel hebben leerlingen kennis te laten maken met verschillende culturele tradities in de wereld, maar dat wereldburgerschap juist ook oog zou moeten hebben voor de omgang met de diversiteit die onze maatschappij kenmerkt, want de wereld is er immers al. Juist het creëren van een inclusieve leeromgeving zou een van de kernopdrachten van het onderwijs in wereldburgerschap moeten zijn. Dat kan plaatsvinden in het kader van tweetalig onderwijs en/of vreemdentalenonderwijs, maar eigenlijk zouden alle vakken, zou het hele curriculum, moeten bijdragen aan die inclusieve leeromgeving, zodat het onderwijs kansenongelijkheid verkleint in plaats van vergroot.

Deze oratie is hier live te volgen.

Prof. dr. J. da Silveira Duarte, bijzonder hoogleraar Wereldburgerschap en tweetalig onderwijs: De wereld is er al: inclusie door wereldburgerschap.

Aula - Oude Lutherse kerk

Singel 411