Dhr. dr. R.J. Meijer is benoemd tot hoogleraar Toegepaste telematica aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.
Dhr. dr. R.J. Meijer (1959) is per 1 december 2001 benoemd tot deeltijdhoogleraar Toegepaste telematica aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Hij volgt prof. drs. T. Bruins op, die vorig jaar met emeritaat is gegaan.

Rob Meijer behaalde in 1983 het doctoraalexamen Experimentele en theoretisch fysica aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna begon hij zijn promotieonderzoek op het gebied van experimentele kernfysica aan de Universiteit Utrecht (UU). In 1987 werd Meijer postdoctoraal onderzoeker aan het Gesellschaft für Schwerionenforschung in Darmstadt, Duitsland.
In 1989 promoveerde hij aan de UU op het proefschrift 'Central collisions between 28Si nuclei at 12.4, 19.7 and 30 MeV/nucleon'.
Sinds 1991 is Meijer verbonden aan KPN Research in Groningen. Hij heeft er diverse functies bekleed. Op dit moment is hij leider van een groep die research & development op het snijvlak van internetdiensten en telecommunicatietechnologie uitvoert.
De afgelopen tien jaar heeft Meijer in academische onderzoeksprojecten geparticipeerd en gastcolleges gegeven aan binnen- en buitenlandse universiteiten.