Dhr. prof. dr. E.P. Verlinde is per 1 maart 2003 benoemd tot hoogleraar Theoretische fysica aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.

Dhr. prof. dr. E.P. Verlinde (1962) is per 1 maart 2003 benoemd tot hoogleraar Theoretische fysica aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Erik Verlinde promoveerde in 1988 aan de Universiteit Utrecht (UU) op het proefschrift Conformal Field Theory and its Application to Strings. Aansluitend werkte hij vijf jaar als onderzoeker aan het Institute for Advanced Study (IAS) in Princeton, New Jersey. In 1993 werd hij onderzoeker aan de UU bij de afdeling Natuurkunde. In dat jaar verwierf hij ook een permanente stafpositie in CERN in Genève, die hij bekleed heeft tot 1998.
In 1996 volgde een benoeming tot hoogleraar Natuurkunde aan de UU. Sinds 1999 is hij hoogleraar Natuurkunde aan de Princeton University.