Dhr. dr. J.B. Kuné is per 1 april 2003 benoemd tot hoogleraar Financieel-economische aspecten van het pensioenactuariaat aan de Faculteit der Economische Wetenschappen en Econometrie.

Dhr. dr. J.B. Kuné (1946) is per 1 april 2003 benoemd tot hoogleraar Financieel-economische aspecten van het pensioenactuariaat aan de Faculteit der Economische Wetenschappen en Econometrie van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Jan B. Kuné studeerde in 1970 af in de economie aan de UvA. Eerst was hij vijf jaar lang werkzaam voor de Nederlandsche Bank NV in Amsterdam. Vervolgens werkte hij drie jaar voor het Koninklijk Instituut voor de Tropen. In 1978 werd hij universitair docent Actuariële wetenschappen aan de UvA. Hij promoveerde in 1987 op het proefschrift Pensioen en Economie: enige financieel-economische aspecten van pensioenvoorzieningen.

Sinds 1988 is Kuné verbonden aan het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds - thans Stichting Pensioenfonds ABP - te Heerlen, eerst als hoofd van de afdeling actuariaat, de laatste jaren als onderzoeker. Zijn aandacht gaat hierbij vooral uit naar pensioentechnische, actuariële en financiële onderwerpen die het fonds betreffen, alsmede naar ontwikkelingen die verband houden met de bevolkingsveroudering.