Dhr. dr. W. Crielaard (1962) is per 1 januari 2004 benoemd tot hoogleraar Moleculaire Biologie aan de Faculteit der Tandheelkunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Wim Crielaard doet onderzoek naar de biologische signaaltransductie en in de moleculaire microbiologie. Hij maakt hierbij gebruik van toepassingen uit zowel de moleculaire biologie als de bio-informatica.

Crielaard is sinds 2000 als universitair hoofddocent verbonden aan het Swammerdam Institute for Life Sciences (SILS) van de UvA. Voor die tijd was hij onder andere als universitair docent werkzaam bij het EC Slater Institute for Biochemistry and Microbiology (voorloper van het SILS) van de UvA.