Dhr. prof. dr. R.P.C.W.M. Brandsma (1961) is per 15 juli 2004 benoemd tot hoogleraar Fiscale economie aan de Faculteit der Economische Wetenschappen en Econometrie van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Het gaat om een deeltijdaanstelling.

Roland Brandsma, die veel publiceert op het gebied van het fiscale ondernemingsrecht, gaat een nieuwe afstudeervariant van de masteropleiding fiscale economie opzetten. Deze variant - Tax Compliance - richt zich met name op de toekomstige fiscalisten die in de praktijk juridisch én cijfermatig bezig willen zijn. De opleiding vloeit voort uit de intensieve samenwerking tussen de Universiteit van Amsterdam, Hogeschool van Amsterdam (HvA) en de Hogere Economische School (HES). Er is een schakelprogramma ontwikkeld dat deze masteropleiding ook toegankelijk maakt voor afgestudeerden van de HvA en HES.

Brandsma is als (deeltijd)hoogleraar Algemeen belastingrecht verbonden aan de Universiteit Nyenrode. Hij is tevens hoofd van het wetenschappelijk bureau van PricewaterhouseCoopers Belastingadviseurs N.V. Daarnaast is Brandsma raadsheer/plaatsvervanger bij het Gerechtshof in Den Haag.