Dhr. prof. dr. P.J. Sterk is benoemd tot hoogleraar Pathofysiologie en fenotypering van astma en COPD aan de Faculteit der Geneeskunde.
Foto: Jeroen Oerlemans

Dhr. prof. dr. P.J. Sterk (1951) is benoemd tot hoogleraar Pathofysiologie en fenotypering van astma en COPD aan de Faculteit der Geneeskunde (AMC-UvA) van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Het onderzoek van Peter Sterk is gericht op de pathofysiologische mechanismen die een rol spelen bij de exacerbatie (acute verergering) en progressie van astma en chronisch obstructieve longziekten (COPD). Hij maakt hiervoor gebruik van in vivo patiëntgebonden onderzoek, waarbij de koppeling tussen luchtwegfunctie en cellulaire mechanismen centraal staat. Daartoe legt hij een sterke link tussen de clinical research unit en het laboratorium van de afdeling Longziekten. Hij gaat onder meer werken met experimentele rhinovirusinfecties en met nieuwe moleculaire interventies bij astma en COPD. Voor de fenotypering en monitoring van patiënten zal het gebruik van biomarkers in uitgeademde lucht worden gevalideerd, gebruikmakend van moderne elektronische-neustechnologie (breatheomics).

Peter Sterk is klinisch fysioloog. Na zijn studie geneeskunde promoveerde hij in 1981 in Leiden op een onderzoek naar de functie van de kleine luchtwegen bij nog ‘gezonde’ rokers. Na een clinical fellowship bij McMaster University in Canada trad hij in dienst bij de afdeling Longziekten van het Academisch Ziekenhuis Leiden (later Leids Universitair Medisch Centrum). Hier zette hij het patiëntgebonden astmaonderzoek op. Later werd daar het onderzoek op het gebied van COPD aan toegevoegd. In 1996 werd hij in Leiden persoonlijk hoogleraar Pathofysiologie van luchtwegobstructies namens het Astma Fonds, een leerstoel die in 2006 werd overgenomen door het LUMC. Tevens was hij voorzitter van de opleidingscommissie Biomedische Wetenschappen.

Sterk is hoofdredacteur van de European Respiratory Journal en lid van de redactieraad van de American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine en Respiratory Research. Verder was hij co-redacteur van het Europese tekstboek Respiratory Medicine. Ook is hij voorzitter van de wetenschappelijke adviescommissie Funderend Onderzoek van het Astma Fonds. Sterk blijft onbezoldigd hoogleraar in Leiden naast zijn functie bij de UvA.