Mw. dr. Saskia de Bodt (1952) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Illustratie aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting Fiep Westendorp Foundation.

Saskia de Bodt richt zich in haar onderzoek op de beeldende kunst uit de periode 1850-1950, met het accent op Nederland en België. Hoewel ze grote interesse heeft voor de toegepaste kunst, richtte ze zich vooral op de laatnegentiende-eeuwse schilderkunst. Naar aanleiding van haar proefschrift Halverwege Parijs: Willem Roelofs en de Nederlandse schilderskolonie in Brussel 1840-1890 maakte De Bodt in 1995 in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten in Brussel een grote tentoonstelling over het negentiende-eeuwse Brusselse kunstleven en met name de kring van Nederlandse schilders daar. In 2006 verbreedde zij het onderwerp nog eens voor een publicatie samen met de Belgische literatuurhistoricus Frank Hellemans: Taverne du Passage. Nederlandse schilders en schrijvers in België 1830 tot heden (Ons Erfdeel, 2006).

De laatste jaren doet De Bodt vooral onderzoek naar illustraties. Zo bestudeert ze de rol van ‘artistieke' prentenboeken in de reformbeweging aan het begin van de twintigste eeuw, de illustraties in de Nederlandstalige edities van de sprookjes van Andersen, het beeld van Zeeland in kinderboeken uit het interbellum, maar ook illustraties in twintigste-eeuwse boeken voor volwassenen. Ze deed tevens onderzoek naar het beeld dat Amerikaanse illustraties van Nederland schetsen. Die illustraties weerspiegelen culturele en maatschappelijke opvattingen en veranderingen. De komende jaren jaar wil De Bodt werken aan een History of Dutch Illustration en daarmee de illustratiegeschiedenis in kaart brengen.

De Bodt is sinds 1990 als universitair docent werkzaam bij het Instituut Kunstgeschiedenis en Muziekwetenschap, sinds kort het Departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis, van de Universiteit Utrecht. Daarnaast schrijft ze sinds 1980 voor de Kunstredactie van NRC Handelsblad. De Bodt werkte mee aan vele tentoonstellingen in binnen- en buitenland en was in de jaren tachtig in dienst als conservator bij onder andere de afdeling Kunstnijverheid en Vormgeving van Museum Boijmans Van Beuningen. Ze heeft vele publicaties op haar naam staan. Deze zomer verschijnt onder redactie van De Bodt Zwart. De verbeelding van de zwarte mens in de Nederlandse illustratiekunst 1880-1980, het eerste deel in een reeks over (kinder)boeken en beeld. De Bodt is lid van de Koninklijke Vlaamse Academie van België in Brussel.