Mw. mr. dr. B.M. Oomen (1969) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Rechtspluralisme aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting Amsterdams Universiteitsfonds.

Barbara Oomen doet onderzoek naar de verhouding tussen recht en culturele diversiteit, en de manier waarop fundamentele rechten een rol spelen en doorwerken in verschillende sociale en culturele contexten. Zo deed zij promotieonderzoek naar de invloed van de Zuid-Afrikaanse grondwet en de mensenrechten op de dagelijkse praktijk van het gewoonterecht en traditioneel leiderschap op het platteland. In de afgelopen jaren onderzocht zij de lokale legitimiteit van transitional justice-mechanismen als internationale tribunalen en waarheidscommissies in landen als Rwanda en Uganda. Een recente onderzoekslijn betreft de mate waarin Nederland een mensenrechtencultuur kent, en de bruikbaarheid van rechtsantropologische begrippen als legal consciousness in de analyse hiervan. Naast dit onderzoek zal Oomen aan de UvA onderwijs geven over rechtspluralisme, het vakgebied dat handelt over het naast elkaar bestaan van verschillende normatieve ordes, die al dan niet formeel-juridische erkenning zoeken en krijgen.

Oomen is sinds 2006 universitair hoofddocent aan de Roosevelt Academy, het honours college van de Universiteit Utrecht in Middelburg. Zij studeerde rechten en politicologie (cum laude) aan de UvA, waarna zij in 2002 cum laude in Leiden promoveerde. Voor haar proefschrift ontving Oomen de Law & Society Association Dissertation Award. Voor haar onderzoek naar transitional justice ontving zij een Veni-beurs van NWO en een Fulbright New Century Scholarship. Oomen was verbonden aan Columbia University en de Universiteit van Kaapstad. Ze is onder andere lid van de Commissie Mensenrechten van de Adviesraad Internationale Vraagstukken, de Commissie Wetenschappen van de Nationale UNESCO-raad, voorzitter van het Platform Mensenrechteneducatie en redactielid van Recht der Werkelijkheid. Daarnaast schrijft zij regelmatig voor de opiniebijlage van de Volkskrant.