Dhr. dr. W.J.J. Honselaar is benoemd tot bijzonder hoogleraar Culturele relaties Nederland - Oost-Europa aan de Faculteit der Geesteswetenschappen.

Dhr. dr. W.J.J. Honselaar (1947) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Culturele relaties Nederland - Oost-Europa aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting Uitgeverij en Boekhandel Pegasus.

Wim Honselaar gaat zich als bijzonder hoogleraar bezighouden met onderzoek en onderwijs op het gebied van de culturele relaties tussen Nederland en de landen in Oost-Europa. In het bijzonder zal hij zich daarbij richten op de tweetalige lexicografie (de systematiek, de realisatie en het gebruik van tweetalige woordenboeken). Woordenboeken zijn een essentieel hulpmiddel bij vertalingen in en uit vreemde talen, en vormen zo de vanzelfsprekende basis voor interculturele toenadering en uitwisseling. Honselaar gaat onder andere colleges geven aan studenten van de opleidingen Slavische talen en culturen en Europese studies, en andere studenten van de Faculteit Geesteswetenschappen die geïnteresseerd zijn in lexicografie.

Honselaar is sinds 1972 werkzaam bij de UvA, sinds 1986 als universitair hoofddocent (uhd) Slavische taalkunde. Hij bekleedt daarnaast verschillende advies- en bestuursfuncties binnen en buiten de UvA. Zo is hij onder andere lid van de Wetenschappelijke Adviesraad van het Nederlands Instituut in Sint-Petersburg. In 2003 ontving hij de Poesjkin-medaille van MAPRYAL, de wereldorganisatie van Russisten, voor zijn Groot Russisch-Nederlands Woordenboek.