Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Switch to English

Dhr. prof. dr. D. Sikkel is benoemd tot bijzonder hoogleraar Ouderen, Communicatie en Consumentengedrag aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen.

Foto Jeroen Oerlemans
Dhr. prof. dr. D. Sikkel (1951) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Ouderen, Communicatie en Consumentengedrag aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege TNS NIPO.

Dirk Sikkel besteedt in onderzoek en onderwijs aandacht aan de specifieke problematiek rond de communicatie naar ouderen. Hoewel het een jong vak is, is er vanuit andere vakdisciplines veel over bekend. Sikkel doet onderzoek vanuit twee invalshoeken. De eerste is theoretisch. Door de verandering in natuurlijke en maatschappelijke rollen na het vijftigste levensjaar verandert het perspectief van de mens, en daarmee het consumentengedrag en de gevoeligheid voor vormen van communicatie. Sikkel concentreert zijn onderzoek op de vraag wat dit verband precies is. De tweede invalshoek sluit aan bij de praktische problemen die spelen in de samenleving, uiteenlopend van informatiebehoefte naar aanleiding van de economische crisis tot verpakkingen die ongeschikt zijn voor ouderen.

Sikkel is sinds 1998 werkzaam als hoogleraar Dataverzameling aan de Universiteit van Tilburg. Voor die tijd was hij van 1993 tot 1997 verbonden aan de UvA als hoogleraar Methodologie, in het bijzonder de modelvorming in de sociale wetenschappen. Van 1997 tot 2002 was Sikkel wetenschappelijk directeur bij de Stichting CentERdata, een onderzoeksinstituut gespecialiseerd in online surveys. Op dit moment is hij directeur-eigenaar van Sixtat, een bedrijf op het gebied van statistiek, marktonderzoek en software-ontwikkeling. Ook is hij verbonden aan Booming Experience, een marketing- en communicatiebureau dat zich specifiek richt op de vijftigplusmarkt.