Foto: Jeroen Oerlemans
Dhr. dr. ir. A.G. Bregman (1964) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Gebiedsontwikkeling aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting Amsterdam School of Real Estate.

Arjan Bregman gaat onderzoek doen naar investeringsstrategieën bij ruimtelijke veranderingsprocessen. Hij heeft ruime ervaring met wetenschappelijk onderzoek naar juridisch-bestuurlijke vraagstukken rondom gebiedsontwikkeling. Bij grootschalige ingrepen in de gebouwde omgeving voldoen de traditionele ontwikkelingsprocessen niet meer. In tegenstelling tot de traditionele werkwijze kunnen bij de hedendaagse grootschalige ontwikkelingen de sturingsprocessen niet meer los gezien worden van de investeringsprocessen. Omdat in het wetenschappelijk onderwijs en onderzoek in Nederland nog nauwelijks aandacht aan de relatie tussen deze twee processen wordt besteed, gaat Bregman zich met deze materie bezighouden. Hij zal zowel in de masterprogramma's van de Amsterdam School of Real Estate (ASRE), als in de bachelor- en masteropleiding Planologie van de UvA doceren.

Bregman is sinds 1987 werkzaam aan het Instituut voor Bouwrecht, de laatste jaren als senior-stafmedewerker. Daarnaast is hij sinds 1990 zelfstandig adviseur op het gebied van strategische en juridische advisering bij gebiedsontwikkeling. In 1999 promoveerde Bregman aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar hij de laatste tien jaar gastdocent was. Hij is mede-oprichter van het Platform of Experts in Planning Law. Bregman is lid van het hoofdbestuur van de SGP.