Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Mw. prof. dr. J.L. Johnson is per 1 januari 2010 benoemd tot hoogleraar Marketing aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.

Foto: Jeroen Oerlemans

Mw. prof. dr. J.L. Johnson (1953) is benoemd tot hoogleraar Marketing aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Voor haar komst naar Nederland was Jean Johnson als Gardner O. Hart Distinguished Professor of Marketing verbonden aan Washington State University (VS). Ze werkte ook als hoogleraar Marketing aan de University of Rhode Island. In 1988 promoveerde ze in de marketing aan de University of Nebraska.

Johnsons onderzoeksinteresses gaan vooral uit naar binnenlandse en interculturele marketingrelaties tussen bedrijven. Ze bestudeert kennisverwerving en -management in de relaties tussen bedrijven, de rol van onderlinge bedrijfsrelaties bij innovatie en productontwikkeling, de ontwikkeling van strategische partnerschapcapaciteiten bij de marketing van koper-verkoper-relaties tussen bedrijven, en de strategische rol van partnerschappen tussen bedrijven.

Het onderzoek van Johnson verscheen in toonaangevende tijdschriften op het terrein van marketing en bedrijfskunde, in onderzoeksmonografieën en op conferenties. Johnson is lid van de redactieraad van verschillende marketingtijdschriften, waaronder Journal of Marketing, Journal of Retailing, Journal of the Academy of Marketing Science, en Journal of Business and Industrial Marketing. Voorheen was zij tevens lid van de redactieraad van The Journal of World Business. Als consultant op het terrein van strategische marketingrelaties tussen bedrijven was Johnson betrokken bij projecten van de Japanse overheid, de staat Washington in de VS, en van verschillende private ondernemingen.

Aan de Amsterdam Business School van de UvA zal Johnson colleges strategische marketing geven aan bachelor- en masterstudenten. Ook zal ze seminars verzorgen over allianties, het management van distributiekanalen en de marketing van koper-verkoper-relaties tussen bedrijven. Daarnaast zal Johnson promovendi begeleiden bij het ontwikkelen van onderzoek op het gebied van marketingstrategie, vooral gerelateerd aan marketingrelaties tussen bedrijven.