Dhr. dr. R.J.P.M. Scholten (1954) is benoemd tot hoogleraar Klinische epidemiologie in het bijzonder de evidence-based medicine aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (AMC-UvA).

Rob Scholten ontwikkelt en verfijnt methoden voor het systematisch samenvatten van resultaten van medisch wetenschappelijk onderzoek (systematische reviews). Daarnaast houdt hij zich bezig met methoden voor het begrijpelijker maken van deze resultaten voor medische beroepsbeoefenaren, beleidmakers en patiënten. Hij werkt nauw samen met AMC-onderzoekers (met name op het gebied van onderzoek naar de waarde van diagnostische tests) en met Cochranegroepen uit de hele wereld.

Scholten geeft onderwijs op het gebied van evidence-based medicine en systematische reviews. Binnen het AMC is hij onder meer betrokken bij onderwijs in het curriculum Geneeskunde (CURIUS). Onderwijsactiviteiten die hij buiten het AMC geeft, zijn de cursussen over het maken van Cochrane systematische reviews en de cursus ‘Evidence-based medicine in de klinische praktijk'. Scholten geeft het onderwijs in evidence-based richtlijnontwikkeling in nauwe samenwerking met het Kwaliteitsinstituut voor de Gezondheidszorg CBO en diverse wetenschappelijke verenigingen.

Scholten is sinds 2000 werkzaam bij de afdeling Klinische Epidemiologie aan het AMC, eerst als universitair docent, later als universitair hoofddocent. Daarnaast is hij directeur van het Dutch Cochrane Centre in Amsterdam. Ook is Scholten sinds 2004 lid van de steering group van de Cochrane Collaboration en van enkele werkgroepen van deze internationale organisatie. Hij heeft vele publicaties op zijn naam staan in (inter)nationale vaktijdschriften waaronder The Cochrane Library. Scholten is een van de redacteuren van het Nederlandstalige leerboek Inleiding in evidence-based medicine (Bohn Stafleu van Loghum, 2008).