Mw. dr. H. Afsarmanesh is benoemd tot hoogleraar Federated Collaborative Networks aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.
Foto: Jeroen Oerlemans

Mw. dr. H. Afsarmanesh (1953) is benoemd tot hoogleraar Federated Collaborative Networks aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Hamideh Afsarmanesh onderzoekt de fundamentele aspecten van Federated Collaborative Network Systems. Dit omvat het ontwerp en de werking van zich dynamisch ontwikkelende systemen die gedistribueerde, heterogene en autonome actoren (namelijk organisaties, personen en software agents) onderling in een netwerk verbinden. Dit dynamische netwerk ondersteunt deze actoren bij het realiseren van een gemeenschappelijk doel. Het vakgebied verlegt de grenzen van traditionele gecentraliseerde en gedistribueerde systemen, onder meer door servicegerichtheid en compositie, en door het beschikbaar maken van ondersteunende faciliteiten om nieuwe mechanismen voor volledig samenwerking en zelf-organisatie te ontwikkelen.

Afsarmanesh past haar onderzoek toe op gebieden variërend van networked manufacturing tot tele-assistentie in smart homes, en van watermanagement en elektriciteitsnetwerken tot samenwerking binnen communities van senior professionals. Zij doet dit regelmatig met internationale onderzoekers en bedrijven binnen EU-gesubsidieerde projecten. Afsarmanesh gaat op nationaal niveau door met het e-science-initiatief van de UvA, alsook met het COIN-initiatief (COllaboration INfrastructure) van SURFnet.

Afsarmanesh is sinds 1990 werkzaam binnen de vakgroep Informatica aan de UvA, eerst als gastonderzoeker en als universitair docent en vanaf 2002 als universitair hoofddocent. Voor die tijd was ze onder meer werkzaam aan de California State University, Dominguez Hills (Carson, V.S.) en University of Southern California (Los Angeles, V.S.). Afsarmanesh is de Nederlandse afgevaardigde binnen de technische commissie Information Technology Applications van de International Federation for Information Processing (IFIP), en van 2009 tot 2011 voorzitter van de werkgroep COVE binnen diezelfde commissie. Ze is co-editor van meer dan twintig boeken en tijdschriftuitgaves, en schreef, samen met Luis Camarinha-Matos, het boek Collaborative Networks: Reference Modeling (Springer, 2008).