Dhr. dr. H. Wind is benoemd tot bijzonder hoogleraar Sociale Verzekeringsgeneeskunde aan de Faculteit der Geneeskunde. De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting Instituut GAK.
Foto: Jeroen Oerlemans.

Dhr. dr. H. Wind (1952) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Sociale Verzekeringsgeneeskunde aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (AMC-UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting Instituut GAK.

Haije Wind is al vele jaren werkzaam als verzekeringsarts bij UWV en de voorgangers hiervan. Zijn belangstelling gaat met name uit naar een verbetering van de verzekeringsgeneeskundige oordeelsvorming. Hierbij kan gedacht worden aan het inzetten van meer instrumenten die verzekeringsartsen kunnen ondersteunen bij hun beoordeling en die inzicht geven in de functionele mogelijkheden ten aanzien van werk. Maar ook het onderzoek naar effectieve interventies gericht op participatie van personen die door ziekte belemmerd worden in hun functioneren heeft zijn belangstelling. Hij zal de komende jaren samenwerken met de nieuw te benoemen bijzonder hoogleraar Verzekeringsgeneeskunde aan de Vrije Universiteit.

Sinds 2007 is Wind werkzaam als senior onderzoeker bij het Kenniscentrum Verzekeringsgeneeskunde. Dit is een samenwerkingsverband van AMC, UMCG, UWV en VUmc. Hij is redactielid van het Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde en lid van de ethische commissie van de Nederlandse Vereniging voor Verzekeringsgeneeskunde. Wind doet momenteel onder andere onderzoek naar relevante thema's voor verzekeringsgeneeskundig onderzoek.