Dhr. dr. Arjen Versloot is benoemd tot bijzonder hoogleraar Friese taalkunde aan de Faculteit der Geesteswetenschappen
Dhr. dr. A. Versloot (1965) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Friese taalkunde aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Fryske Akademy.

Arjen Versloot wil het vak Friese taalkunde aan de UvA met name vergelijkend presenteren: het Fries is een van de Germaanse talen en interessant daarbij is wat het Fries nu bijzonder maakt en waarin het aansluit bij andere zustertalen. Uit die vergelijking valt niet alleen wat te leren over het Fries maar ook over die andere talen en bovendien over het verschijnsel taal in zijn algemeenheid. Om onderzoek te doen maakt hij veel gebruik van taalcorpora en kwantitatieve analysemethoden, waaronder statistiek. Taalvariatie is daarbij een sleutelwoord, niet alleen in het heden, maar ook door de tijd en ruimte.

Voor Versloot hoofd van de afdeling linguïstiek van de Fryske Akademy werd, was hij actief als taalkundig onderzoeker en cartograaf. Hij promoveerde in 2008 aan de Universiteit van Groningen op de klinkerverzwakking in het Fries van de vijftiende eeuw. Versloot is lid van de redactieraad van het wetenschappelijke tijdschrift Taal en Tongval. Hij is betrokken bij de KNAW-programma's Alfalab en Computational Humanities, beide over de inzet van ICT in de alfawetenschappen.