dhr. prof. dr. Paul Klatser, Medewerker AMC, hoogleraar Ontwikkeling en evaluatie van diagnostische tests in ontwikkelingslanden

Dhr. prof. dr. P.R. Klatser (1955) is benoemd tot hoogleraar Ontwikkeling en evaluatie van diagnostische tests in ontwikkelingslanden aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (AMC-UvA).

Paul Klatser wil een impuls geven aan inter- en transdisciplinair wetenschappelijk onderzoek op het gebied van diagnostische laboratoriumcapaciteit. Dat varieert van biomedisch onderzoek ten behoeve van diagnostische testontwikkeling tot duurzame implementatie van laboratoriumsystemen in ontwikkelingslanden. Zijn leerstoel is ondergebracht bij het Amsterdam Institute of Global Health and Development (AIGHD), een consortium van partners uit verschillende disciplines, waaronder de afdeling Biomedical Research van het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT), het AMC en PharmAccess.

Voor de ontwikkeling van diagnostische tests heeft KIT Biomedical Research expertise die goed gecombineerd kan worden met de klinische en biomedische kennis van het AMC over infectieziekten. Het onderzoek naar duurzame laboratoriumcapaciteit kan bevorderd worden door de kennis over laboratoriumsystemen van zowel KIT Biomedical Research als het AMC te combineren met die van PharmAccess op het gebied van gezondheidsverzekeringen in ontwikkelingslanden. Klatser ziet ook mogelijkheden met andere disciplines voor onderzoek naar het gebruik van diagnostica in de praktijk en voor impactstudies.

Klatser is sinds 1983 werkzaam bij het KIT, vanaf 1999 als hoofd KIT Biomedical Research, dat gezondheidsonderzoek verzorgt, adviseert over capaciteitsopbouw op dit vlak en betaalbare diagnostische testen ontwikkelt voor tropische ziektes als malaria, lepra en tuberculose. Hij heeft een achtergrond in de biochemie en immunologie. Klatser combineert actief onderzoek met consultancy, management en zakelijke ontwikkeling voor KIT Biomedical Research en cliënten. Hij is tevens bijzonder hoogleraar Biomedical Research for Development aan het Athena Instituut van de Vrije Universiteit en begeleidt verschillende promovendi. Hij adviseert multilaterale organisaties als de WHO over diagnostiek voor infectieziektes. Daarnaast is hij bestuurslid van diverse redactiecomités en organisaties in binnen- en buitenland. In 1993 ontving Klatser de Eijkman Medaille voor zijn verdiensten op het gebied van de tropische geneeskunde.