Dhr. dr. S. van der Baan is benoemd tot hoogleraar Mucosale pathologie van de bovenste luchtwegen inclusief het oor aan de Faculteit der Geneeskunde.
dhr. prof. dr. Sieberen van der Baan, Medewerker AMC, hoogleraar Mucosale pathologie van de bovenste luchtwegen inclusief het oor, foto Jeroen Oeremans
Foto: Jeroen Oerlemans

Dhr. dr. S. van der Baan (1962) is benoemd tot hoogleraar Mucosale pathologie van de bovenste luchtwegen inclusief het oor aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (AMC-UvA).

Bert van der Baan richt zich in de patiëntenzorg op de oorheelkunde en de kinder-KNO. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor de opleiding tot KNO-arts in het AMC. Van der Baan zal onderzoek doen naar ontstekingsprocessen in het middenoorslijmvlies. Probleem is dat biopten van middenoorslijmvlies moeilijk zijn te verkrijgen en meestal zeer weinig materiaal opleveren. Van der Baan maakt daarom gebruik van de expertise van het researchlab van de afdeling KNO, waar kleine hoeveelheden weefsel in kweek worden gebracht. Daardoor komt meer materiaal beschikbaar voor het bestuderen van ontstekingsreacties in het slijmvlies, teweeggebracht door externe factoren zoals allergie- en refluxfacoren, virale en bacteriële factoren. Dit kan leiden tot een causale behandeling van veel voorkomende aandoeningen zoals otitis media met effusie (‘lijmoren’) bij kinderen in plaats van de tot nu toe gebruikelijke symptomatische behandeling met behulp van trommelvliesbuisjes, een voor de patiënt veel ingrijpendere en tevens veel duurdere behandeling.

Van der Baan was werkzaam als KNO-arts in de Tergooiziekenhuizen in Blaricum. In die tijd was hij B-opleider van de afdeling KNO van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam, staflid van de afdeling KNO van het Universitair Medisch Centrum Utrecht en consulent van het Astmacentrum in Hilversum. Tussen 1994 en 2000 was Van der Baan vice-voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor KNO-heelkunde en Heelkunde van het Hoofd-halsgebied. In 2000 ontving hij van de KNO-vereniging de erepenning.