Dhr. dr. X. Bonal is benoemd tot bijzonder hoogleraar Education for All aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen.
Medewerker FMG, hoogleraar Education for All
Foto: Jeroen Oerlemans

Dhr. dr. X. Bonal (1963) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Education for All aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting voor Onderwijs, Onderzoek en Beleid in Internationale Ontwikkeling (STOOBIO).

Xavier Bonal richt zich in zijn onderzoek op uiteenlopende onderwerpen op het terrein van onderwijssociologie en onderwijsbeleid. Zo deed hij onderzoek naar onderwijs- en sociale ongelijkheid in Spanje, Europa en Latijns-Amerika. De afgelopen jaren hield hij zich vooral bezig met globaliseringsprocessen in verschillende dimensies van onderwijssystemen en onderwijsprocessen, met bijzondere aandacht voor de rol van internationale organisaties.

Als bijzonder hoogleraar aan het Amsterdam Institute for Social Science Research (AISSR) van de UvA zal Bonal leiding geven aan onderzoek naar (internationale) onderwijsontwikkeling. Ook gaat hij nieuw onderzoek opzetten gericht op onderwerpen als veranderend bestuur van onderwijssystemen in ontwikkelingslanden en de gevolgen van de mondiale onderwijsbeleidsagenda op armoede en ongelijkheid.

Bonal is sinds 1997 werkzaam als universitair hoofddocent Sociologie aan de Autonomous University of Barcelona. Hij bekleedde verschillende adviesfuncties voor organisaties als de Europese Commissie, UNICEF, UNESCO en de Raad van Europa. Sinds 2006 is hij lid van het Network of Experts of Social Sciences and Education (NESSE) van de Europese Unie. Van 2006 tot 2010 was Bonal plaatsvervangend Ombudsman voor kinderrechten in Catalonië.