dhr. prof. dr. Kostas Skenderis, medewerker FNWI, hoogleraar Theoretische Fysica, foto Jeroen Oerlemans

Dhr. dr. K. Skenderis (1970) is benoemd tot hoogleraar Theoretische Fysica, in het bijzonder Snaartheorie en de Kwantumtheorie van de Zwaartekracht, aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Kostas Skenderis doet onderzoek naar de snaartheorie, kosmologie en zwarte gaten. Fundamentele vraagstukken over de oorsprong van de kosmos en de wetten van de natuurkunde, die verantwoordelijk zijn voor fenomenen van het zeer kleine (elementaire deeltjes) tot het zeer grote (de structuur van ons universum), vragen om nieuwe ideeën waarbij de kwantumtheorie met de zwaartekrachtwetten van Einstein worden gecombineerd. Skenderis werkte aan de ontwikkeling van het holografisch principe, een radicaal nieuw idee over de aard van het universum. In de holografische visie heeft onze driedimensionale wereld een onderliggende beschrijving met één dimensie minder. Dit geeft een dramatisch andere kijk geeft op de kosmos waarin één dimensie van de ruimtetijd en ook de zwaartekracht zelf beide 'emergente' fenomenen zijn.

Skenderis werkt sinds 2003 als universitair hoofddocent aan het Instituut voor Theoretische Fysica en het Korteweg-De Vries Instituut voor Wiskunde van de UvA. Voor die tijd was hij werkzaam als Assistant Professor aan Princeton University (Verenigde Staten), en als onderzoeker aan de Universiteit Utrecht en de KU Leuven. Hij kreeg in 2001 een Vernieuwingsimpuls 'oude stijl' en in 2009 een Vici-subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).