Dhr. prof. dr. M.P. Smidt is benoemd tot hoogleraar Molecular Neuroscience aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.
Foto Prof. dr. M.P. Smidt
Foto: Jeroen Oerlemans

Dhr. prof. dr. M.P. Smidt (1965) is benoemd tot hoogleraar Molecular Neuroscience aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica (FNWI) van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Marten Smidt houdt zich in zijn huidige onderzoek onder meer bezig met het moleculair mechanisme voor de subsetspecificatie (moleculair verschillende groepen neuronen) van het middenbreindopaminesysteem. Zijn onderzoek heeft een sterk internationaal karakter gekregen met de start van een EU-consortium ( KP7, 2009-2012), waarbij Smidt als consortiumcoördinator de moleculaire codering van dopaminerge subsets probeert te ontrafelen. In zijn functie bij de UvA wordt dit onderzoek voortgezet en uitgebouwd met onderzoek naar cortical-ontwikkeling, specifiek de rol van forkhead box-transcriptiefactoren in de maintenance van cortical-stamcellen.

Smidt identificeerde eerder het homeobox-gen Pitx3, exlusief aanwezig in middenbreindopamineneuronen. Dit is de groep neuronen die aangetast wordt bij de ziekte van Parkinson. Deze ontdekking volgde hij op met de beschrijving van meerdere transcriptiefactoren die essentieel zijn als bouwstenen voor deze dopamineneuronen. Door de identificatie van deze bouwstenen was Smidt in staat om een soort code te beschrijven die nodig is om middenbreindopamineneuronen aan te maken. Vervolgens bleek dat er meer signalen nodig zijn om deelgebieden van dit dopaminesysteem (bv. de Substantia nigra pars compacta) te verkrijgen en te behouden in de tijd.

Smidt is hoogleraar Developmental Neurobiology en hoofd van het onderzoeksplatform Neurodevelopment aan het Universitair Medisch Centrum Utrecht, waar hij al sinds 1995 werkzaam is. Hij was visiting professor aan de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit van Murcia (Spanje). In 2009 ontving Smidt van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een Vici-subsidie. Hij heeft vele publicaties op zijn naam staan, onder meer in vakbladen als Nature Neuroscience, PNAS en Development.