Dhr. prof. dr. R. Bod (1965) is benoemd tot hoogleraar Computationele en digitale geesteswetenschappen aan zowel de Faculteit der Geesteswetenschappen als de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Digitale onderzoekscorpora op het gebied van taal, literatuur, filosofie, kunst en muziek hebben de geesteswetenschappen op spectaculaire wijze veranderd. Deze digitaal gegenereerde en ontsloten corpora stellen onderzoekers in staat patronen en motieven te ontdekken die nieuwe wetenschappelijke vragen mogelijk maken. Vragen als ‘Wat is literaire kwaliteit?’, ‘Zijn er universele principes in muziek?’ en ‘Bestaan er regelmatigheden in de loop van de geschiedenis?’ leken tot voor kort onbeantwoordbaar omdat het te onderzoeken materiaal te uitgebreid en te complex was. De recente ontsluiting van digitale onderzoekbestanden op gebied van literatuur, muziek en geschiedenis heeft geleid tot concrete antwoorden op bovenstaande vragen, alsook tot toepassingen zowel binnen als buiten de wetenschap, zoals Rens Bod heeft laten zien in zijn boek “De Vergeten Wetenschappen”.

Bod is in 1995 gepromoveerd aan het Institute for Logic, Language and Computation (ILLC) van de UvA, waar hij vervolgens ook als postdoc werkte in het Prioriteitenprogramma Taal- en Spraaktechnologie. Van 1998 tot 2001 was hij Advanced Research Fellow bij het EPSRC (Verenigd Koninkrijk) en was hij tevens werkzaam aan het Xerox Palo Alto Research Center (Californië). In 2005 werd Bod hoogleraar Cognitive systems aan de University of St. Andrews (Verenigd Koninkrijk). Na het binnenhalen van een Vidi- en Vici-subsidie, leidde hij tevens een onderzoeksgroep aan UvA. Bod heeft vele subsidies ontvangen, van NWO, ESF, KNAW en EPSRC. Zijn boek ‘De Vergeten Wetenschappen: Een geschiedenis van de Humaniora’ (Prometheus, Bert Bakker, 2010) werd door De Groene Amsterdammer en het NRC Handelsblad gekozen tot een van de beste boeken van 2010, en is onlangs door Kennislink verkozen tot leukste wetenschapsboek.