Dhr. dr. J.J.G.H.M. Bergman is benoemd tot hoogleraar Gastrointestinale endoscopie aan de Faculteit der Geneeskunde.

Dhr. dr. J.J.G.H.M. Bergman (1965) is benoemd tot hoogleraar Gastrointestinale endoscopie aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (AMC-UvA).

Jacques Bergman is maag-darm-lever-arts en interventieendocopist op de afdeling Gastroenterologie en hepatologie van het AMC-UvA. Hij is daar tevens hoofd van de afdeling Endoscopie van het AMC-UvA.

Jacques Bergman leidt sinds 10 jaar een onderzoeksteam dat zich richt op de endoscopische detectie en behandeling van vroege vormen van kanker in slokdarm en maag. Het team bestaat uit tien promovendi, zes onderzoeksverpleegkundigen, vijf MDL-artsen en twee dokters-assistentes en verricht multicenter studies in Nederland, Europa, China, Korea en Japan. Hij is secretaris van sw sectie Gastrointestinale Endoscopie van de Nederlandse Vereniging van Gastroenterologie, Voorzitter van de IKA Barrett-adviescommissie en vice-voorzitter van de Barrettslokdarm werkgroep van the International Working Group for Classification of Oesophagitis. Bergman publiceerde in diverse wetenschappelijke tijdschriften als Lancet, Gastroenterology, Gut, Gastrointestinal Endoscopy, American Journal of Gastroenterology, Endoscopy, en Clinics in Gastroenterology and Hepatology.