De heer prof. dr. D.J.N. van Eijck is benoemd tot bijzonder hoogleraar Computationele Semantiek aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.

De heer prof. dr. D.J.N. van Eijck (1951) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Computationele Semantiek aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting Bèta Plus.

Jan van Eijck houdt zich bezig met de logische analyse van taal en communicatie. Zijn interessegebied beslaat formele taaltheorie, computationele taalkunde (in het bijzonder de semantiek), functioneel programmeren, kennislogica en sociale software. In zijn recente boek Computational Semantics with Functional Programming (Cambridge University Press) gebruikt hij functioneel programmeren om het proces van betekenisopbouw van zinnen uit natuurlijke taal te reconstrueren. Ook ontwikkelde Van Eijck software om de effecten van communicatie (het zenden van berichten) in kaart te brengen in een omgeving van meerdere ‘agenten’ die elkaar beïnvloeden. Hij is (co-)auteur van een aantal bekende leerboeken op het gebied van informatica, logica, formele taalwetenschap, wiskunde en filosofie.

Van Eijck is sinds 1989 werkzaam als senior onderzoeker bij het Centrum voor Wiskunde en Informatica (CWI). Daarnaast was hij vanaf 1990 deeltijdhoogleraar Logische aspecten van de computationale taalkunde aan het Utrecht Institute of Linguistics OTS van de Universiteit Utrecht. Van 1997 tot 2002 was hij wetenschappelijk directeur van de landelijke Onderzoeksschool Logica. Voor 1989 werkte Van Eijck achtereenvolgens als docent aan de Universiteit van Tilburg, als docent aan de University of Cambridge en als onderzoeker bij SRI-International in Cambridge. Hij was fellow van het Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences (NIAS).