Dhr. dr. P.J. Lucassen is benoemd tot hoogleraar Structural and Functional Neuroanatomy aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.

Dhr. dr. P.J. Lucassen (1965) is benoemd tot hoogleraar Structural and Functional Neuroanatomy aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Paul Lucassen werkt aan stamcellen in de hersenen en richt zich onder andere op de rol van nieuwe zenuwcellen in het volwassen brein. Hij kijkt naar hun functie en de beïnvloeding van deze cellen door omgevingsfactoren als stress, sport en ziektes als depressie en dementie. Speciale aandacht is er voor de vraag hoe stress op vroege leeftijd langdurige effecten kan hebben op de bouw en functie van de hersenen en welke moleculaire mechanismes daaraan ten grondslag liggen.

Lucassen is, na zijn promotie (cum laude) aan het Nederlands Instituut voor Hersenonderzoek en een postdocaanstelling in Leiden, sinds 1997 werkzaam aan het Center for Neuroscience van het Swammerdam Institute for Life Sciences van de UvA. Hij begon als universitair docent; in 2004 werd hij universitair hoofddocent en in 2009 interim groepshoofd. Daarnaast is hij voorzitter van de wetenschappelijke adviesraad van de Internationale Stichting Alzheimer Onderzoek (ISAO). Lucassen ontving diverse onderzoekssubsidies van onder andere de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), de Europese Unie, de International Parkinson Foundation, ISAO, de HersenStichting Nederland en de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Hij heeft twintig boekhoofdstukken en bijna honderd publicaties op zijn naam staan in toonaangevende vakbladen als Brain, Progress in Neurobiology en Journal of Neuroscience.