Mw. dr. A.D.C. Jaarsma (1973) is benoemd tot hoogleraar Evidence-based Education aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (AMC-UvA).
Foto: Jeroen Oerlemans

Debbie Jaarsma houdt zich in het bijzonder bezig met toegepast onderzoek op het gebied van onderwijs in het brede domein van de medische onderwijskunde. Onderwerpen die op dit moment haar aandacht hebben zijn curriculumevaluaties, docentprofessionalisering en docent-carrièreperspectieven, werkplekleren en ontwikkeling en toetsing van studenten. Jaarsma wil met haar onderzoek de kwaliteit van de opleidingen binnen het AMC beter in kaart brengen en verder verbeteren.

Jaarsma werkte sinds 2008 als universitair docent Quality Improvement in Veterinary Education bij de Universiteit Utrecht, waar ze op onderwijsgebied zowel onderzoek leidde als beleid maakte. Eerder promoveerde ze aan de Universiteit Utrecht op onderzoek naar Developments in Veterinary Medical Education. Ze publiceerde in diverse wetenschappelijke tijdschriften als Medical Education, Medical Teacher en Journal of Veterinary Medical Education. Jaarsma is reviewer voor verschillende vaktijdschriften en is redactielid van onder meer Medical Teacher en Perspectives on Medical Education. Binnen de Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs (NVMO) is Jaarsma actief als lid van de NVMO congrescommissie, als voorzitter van de werkgroep Onderzoek van Onderwijs en als lid van de NVMO Ethical Review Board van (medisch) onderwijskundig onderzoek. Tevens was ze genomineerd voor de Prijs Docenttalent van de Universiteit Utrecht in 2007-2008. Jaarsma is in het bezit van een Basis- en een Seniorkwalificatie Onderwijs (BKO/SKO).