Dhr. prof. dr. H.V. Westerhoff (1953) is benoemd tot hoogleraar Synthetische Systeembiologie aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Jeroen Oerlemans
Foto: Jeroen Oerlemans

Hans Westerhoff is een internationaal gerenommeerde systeembioloog. Binnen de systeembiologie, een nieuwe discipline, wordt onderzocht hoe biologisch functioneren wordt bepaald in de complexe interacties van onderdelen van levende systemen. Westerhoff is de grondlegger van de mozaïek niet-evenwichtsthermodynamica en van de hiërarchische controle en regulatieanalyse. Daarnaast houdt hij zich bezig met op netwerken gerichte geneesmiddelen. Westerhoff was een van de eersten die kanker als systeembiologische ziekte zag.

Westerhoff is ook werkzaam als hoogleraar Systeembiologie aan de University of Manchester en als hoogleraar Microbiële Fysiologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Van 1994 tot 2009 was hij bijzonder hoogleraar Mathematische biochemie aan de UvA. Westerhoff is bestuurslid van de International Society for Systems Biology en de European Society for Mathematical and Theoretical Biology. Hij is co-coördinator van het EU-vlaggenschipproject (1,5 G€) geheten ICT for the Future of Medicine (ITFoM, zie onderstaande verwijzing) dat aan de hand van zeven miljard ict-modellen van even zovele individuen echt-geïndividualiseerde medicatie en welzijnssturing mogelijk wil maken. Hij bestuurt het in Manchester gevestigde onderzoekscentrum in de Systeembiologie alsook de daarmee verbonden onderzoekschool met zo’n 45 promovendi.