mw. prof. dr. Julia Noordegraaf, medewerker FGw, hoogleraar Erfgoed en digitale cultuur
Foto: Jeroen Oerlemans

Julia Noordegraaf doet onderzoek naar de omgang met cultureel erfgoed, in het bijzonder naar de manier waarop de context waarin dit erfgoed wordt bewaard, getoond en gezien van invloed is op de interpretatie ervan. In haar eerste boek, Strategies of Display: Museum Presentation in Nineteenth- and Twentieth-Century Visual Culture (2004), vergeleek zij de geschiedenis van museuminrichting met die van de inrichting van winkels en warenhuizen. Op die manier liet zij zien dat de presentatie van museale collecties sterk is ingebed in de bredere visuele cultuur waarvan zij deel uitmaakt. Daarna verlegde Noordegraaf haar onderzoek naar de conservering en presentatie van audiovisueel en digitaal erfgoed. In internationale tijdschriften als The Moving Image, Cinema & Cie en Critical Studies in Television publiceerde ze over het hergebruik van koloniale films, amateurfilms en reclamefilms, de museale en online presentatie van televisie-erfgoed en het inzetten van crowdsourcing voor de ontsluiting van digitaal erfgoed. Tevens werkte zij aan een bundel over de problematiek van het bewaren en tonen van mediakunst, Preserving and Exhibiting Media Art: Challenges and Perspectives, die dit najaar verschijnt bij Amsterdam University Press. In haar huidige boekproject, Performing the Archive: Tracing Audiovisual Heritage in the Digital Age, onderzoekt Noordegraaf de consequenties van digitalisering voor de conservering en ontsluiting van audiovisueel erfgoed op de status van het archief als kennisbewaarder.

Als hoogleraar Erfgoed en digitale cultuur richt Noordegraaf zich op het samenbrengen en bevorderen van onderzoek over het hergebruik en de betekenis van digitaal erfgoed, alsmede op de invloed van digitalisering op de beleving en waardering van cultureel erfgoed. Haar eigen toekomstige onderzoek is gericht op digitale bronnenkritiek (van zoekmachines en erfgoeddatabases) en de conservering van digitale kunst.

Noordegraaf is sinds 2003 werkzaam aan de UvA, eerst als universitair docent en sinds 2011 als universitair hoofddocent bij het departement Mediastudies. Zij was daar als Program Director verantwoordelijk voor de internationale, professionele master Preservation and Presentation of the Moving Image. In 2010 was zij tevens fellow bij het Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences (NIAS) in Wassenaar. Noordegraaf is voorzitter van de publicatiecommissie van de Association of Moving Image Archivists en lid van het Network for the Conservation of Contemporary Art Research. Zij is tevens redacteur van het Tijdschrift voor Mediageschiedenis.