Dhr. prof. dr. (Marc) de Wilde
Foto: Jeroen Oerlemans

Marc de Wilde doet onderzoek op het terrein van de geschiedenis van het recht en het denken over recht. In de komende jaren zal hij zich vooral richten op de geschiedenis van de rechtsstaat. Centrale vraag is hoe de opvattingen over de rechtsstaat zich door de eeuwen heen hebben ontwikkeld en welke fundamentele normen daaraan ten grondslag liggen. In dit verband is De Wilde meer in het bijzonder geïnteresseerd in de vraag in hoeverre uitzonderingsregimes noodzakelijk zijn - dan wel een bedreiging vormen - voor de rechtsstaat.

De Wilde studeerde zowel Rechten als Geschiedenis aan de UvA. Hij promoveerde vervolgens cum laude in de Wijsbegeerte op een proefschrift over politieke theologie in het werk van Walter Benjamin en Carl Schmitt. Sinds 2006 is De Wilde werkzaam als universitair docent Rechtsgeschiedenis aan de UvA. Voor die tijd was hij tijdelijk docent Wijsbegeerte aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de UvA en promovendus bij het Duitsland Instituut Amsterdam. Van 2004 tot 2005 werkte hij tevens als gastonderzoeker aan John Hopkins University (Baltimore, VS).