Mw. prof. dr. A. Veneziano (1966) is benoemd tot hoogleraar European Property Law aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Anna Veneziano, FdR hoogleraar

In haar onderzoek richt Anna Veneziano zich zowel op internationaal en Europees contracten- en kooprecht, als op Europees zekerhedenrecht. Ze treedt toe tot de onderzoeksgroep 'Property, publiciteit, prioriteit' van het Centre for the Study of European Contract Law (CSECL) van de UvA. Daarnaast gaat Veneziano college geven in het kader van de mastervakken European Property Law en Financiering & Zekerheid.

Veneziano is hoogleraar Vergelijkend Recht aan de rechtenfaculteit van de Universiteit van Teramo (Italië). Momenteel is zij met verlof om te dienen als plaatsvervangend secretaris-generaal van het Institute for the Unification of Private Law (UNIDROIT). Venziano vervulde meerdere internationale gastdocentschappen. Ze studeerde rechten aan de Universiteit Sapienza Rome (Italië) en haalde de master in de rechten aan Yale Law School (VS). Ze promoveerde in het vergelijkend recht aan de Universiteit van Florence (Italië).

Veneziano is co-auteur van Principles, Definitions and Model Rules of European Private Law: Draft Common Frame of Reference (Sellier European Law Publishers, 2009). Met Luisa Antoniolli Deflorian publiceerde ze The Principles of European Contract Law and Italian Law, A Commentary (Kluwer Law International, 2005). Ook publiceerde Veneziano in nationale en internationale vaktijdschriften als Uniform Law Review, Revue des contrats en Diritto del commercio internazionale