Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Dhr. dr. M. Deuze (1969) is benoemd tot hoogleraar Mediastudies, in het bijzonder journalistiek, aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

dhr. prof. dr. Mark Deuze, medewerker FGw, hoogleraar Mediastudies, i.h.b. journalistiek

Het onderzoek van Mark Deuze bestrijkt twee terreinen. Aan de ene kant houdt hij zich bezig met de manier waarop ons leven zich in toenemende mate in de media afspeelt. Een leven zonder de tussenkomst van media is bijna niet meer voor  te stellen. Samen met collega's en studenten aan de UvA gaat Deuze verder met dit werk op basis van zijn onlangs verschenen boek Media Life (2012, Polity Press).

Daarnaast doet Deuze onderzoek naar de arbeidspositie en werkervaringen van journalisten. Op dit gebied is er de laatste jaren, ook in Nederland, veel aan het veranderen. Deuze gaat het werkveld in kaart te brengen van journalisten die het vak buiten de context van redacties of vast dienstverband uitoefenen. Dat veld bestaat onder meer uit freelancers, zzp’ers en allerlei andere bedrijfsvormen zoals formele en informele redactionele collectieven, en correspondenten. Aangezien dit soort journalisten, vooral onder jongeren, de meerderheid binnen de journalistiek vormen is het van wezenlijk belang om te weten wie ze zijn, hoe ze het voor elkaar krijgen hun vak uit te oefenen, en welke opvattingen hun werk sturen en betekenis geven.

Deuze is sinds 2004 verbonden aan de Indiana University (VS), de laatste jaren als universitair hoofddocent. Hij werkte eerder onder meer voor de Universiteit Leiden, de Universiteit van Münster, en was als Fulbright-wetenschapper verbonden aan de University of Southern California in Los Angeles. Voor die tijd was Deuze als journalist werkzaam voor het Brabants Dagblad en De Telegraaf in Nederland, en het Afrikaanstalige dagblad Beeld in Zuid-Afrika. Via social media en websites als De Nieuwe Reporter en zijn eigen Deuzeblog mengt Deuze zich in het mediadebat.  Hij heeft zeven boeken over journalistiek en media op zijn naam staan, waaronder Media Life, Managing Media Work (Sage, 2012) en Media Work (Polity Press, 2007). Daarnaast heeft Deuze gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften als Media Culture &Society, het International Journal of Cultural Studies en Journalism Studies.