Dhr. prof. dr. W.C. Sinke (1955) is benoemd tot hoogleraar Photovoltaic energy conversion aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
dhr. prof. dr. Winm Sinke, medewerker FNWI, hoogleraar Photovoltaic energy conversion
Foto: Jeroen Oerlemans

Wim Sinke doet onderzoek naar de omzetting van licht in elektriciteit met behulp van zonnecellen. Commerciële zonnecellen halen momenteel een rendement van maximaal ongeveer 20%. Op termijn moet en kan dat omhoog naar 40% of meer. Daarvoor zijn verschillende manieren: zonnecellen kunnen vérgaand worden verbeterd qua ontwerp en gebruikte materialen, maar het zonlicht kan ook worden bewerkt zodat cellen er efficiënter mee kunnen omgaan. Een combinatie van funderend onderzoek (zoals bij de UvA) en toegepast onderzoek en technologieontwikkeling (zoals bij ECN) is essentieel om snel grote stappen te kunnen zetten en om economisch te kunnen profiteren van de resultaten. Als hoogleraar bij de UvA wil Sinke hier vorm aan geven.

Sinke werkt als Manager Program Development bij ECN Solar Energy in Petten. Daarnaast is hij voorzitter van de European Photovoltaic Technology Platform en directeur van de nationale publiek-private samenwerking Topconsortium Kennis & Innovatie (TKI) Solar Energy. Sinke is coördinator en docent van de module zonne-energie in de Europese Master Duurzame Energie aan de Hanzehogeschool Groningen. Verder is hij voorzitter van de programmacommissie van het FOM Industrial Partnership Program ‘Joint Solar Program’ en programmadirecteur ‘Efficient Generation of Sustainable Energy’ binnen het nationale onderzoekprogramma NanoNextNL.