dhr. prof. dr. Jean d'Aspremont, medewerker FdR, hoogleraar International Legal Theory
Foto: Jeroen Oerlemans

D’Aspremont publiceerde op het gebied van International Legal Theory onder meer de monografie Formalism and the Sources of International Law. A Theory of the Ascertainment of Legal Rules (Oxford University Press, 2011). Daarnaast redigeerde hij het boek International Legal Positivism in a Post-Modern World (Cambridge University Press, 2014) en is hij voormalig editor-in-chief van het Leiden Journal of International Law.

Naast International Legal Theory, onderzoekt prof. D'Aspremont vragen van algemeen internationaal publiekrecht, waaronder het recht betreffende internationale organisaties, bronnen van internationaal recht,  staatsaansprakelijkheid, internationale geschillenbeslechting, en internationaal humanitair recht. D’Aspremont publiceerde uitvoerig op al deze gebieden.

D’Aspremont studeerde af aan de Universiteit van Cambridge en aan de Universiteit van Louvain. Sinds 2009 is hij werkzaam aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast is hij hoogleraar internationaal publiekrecht aan de Universiteit van Manchester. Eerder was D’Aspremont universitair docent aan de Universiteit Leiden en Global Research Fellow aan New York University. Hij trad op als advocaat voor het Internationaal Gerechtshof. D’Aspremont is lid van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW).