B. van Bogaerde
Foto: Jeroen Oerlemans

Beppie van den Bogaerde heeft als gebarentaalwetenschapper veel onderzoek gedaan naar bimodale tweetaligheid en naar de simultane verwerving van het Nederlands en de Nederlandse Gebarentaal door horende en dove kinderen van dove ouders. Daarnaast bestudeerde ze de Nederlandse Dovengemeenschap op diverse onderwerpen, zoals de sportparticipatie door dove jongeren, en de communicatie tussen dove en slechthorende patiënten en horende hulpverleners. Voor het onderwijs van de Nederlandse Gebarentaal als tweede taal heeft zij samen met een nationaal academieteam het Europees Referentiekader (ERK) voor talen geschikt gemaakt voor gebarentalen. Dit ERK voor gebarentalen wordt voor de hogere taalniveaus (C1 en C2) momenteel in Pro-Sign - een internationaal project  van het European Centre for Modern Languages - specifiek uitgewerkt in taalprofielen voor leraren en tolken gebarentaal in het hoger onderwijs.

De komende jaren richt Van den Bogaerde zich in haar onderzoek op de verder beschrijving van de NGT. Deze kennis is hard nodig voor zowel eerste- als tweedetaalverwervingsonderzoek bij de UvA . Ook vormt het  een verdere basis voor het praktijkgerichte onderzoek dat Van den Bogaerde uitvoert bij de Hogeschool Utrecht (HU).

Van den Bogaerde is sinds september 2007 lector Dovenstudies bij het Kenniscentrum Educatie van HU. Van 2002 tot 2006 werkte ze bij de afdeling Linguïstiek aan de UvA. Voor Anéla, de Nederlandse Vereniging voor Toegepaste Taalwetenschap, is Van den Bogaerde  actief als bestuurslid. Zij is tevens mede-editor van de international tijdschriften Dutch Journal of Applied Linguistics (DuJAL) en Language, Interaction and Acquisition (LIA). Ze heeft twee boeken over gebarentaal gepubliceerd. Ook heeft ze een groot aantal artikelen in (inter)nationale vakbladen op haar naam staan.

Bekijk de video

Van den Bogaerde vertelt in een video over haar onderzoek.