Mw. dr. E. Dekker (1967) is benoemd tot hoogleraar Gastro-Intestinale Oncologie, in het bijzonder screening en diagnostiek van colorectaal carcinoom, aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (AMC-UvA).
mw. prof. dr. Evelien Dekker, medewerker AMC, hoogleraar Gastro-Intestinale Oncologie, in het bijzonder screening en diagnostiek van colorectaal carcinoom
Foto: Jeroen Oerlemans

Evelien Dekker is gepromoveerd aan de UvA. Zij genoot haar opleiding tot basisarts, internist en vervolgens maag-, darm- en leverarts (MDL-arts) in het AMC en het OLVG. Sinds 2005 is Dekker werkzaam als MDL-arts en sinds 2009 tevens als Primary Investigator bij de afdeling Maag-, Darm-, en Leverziekten van het AMC. Klinisch is zij vooral werkzaam binnen de MDL-oncologie en als hoofd van de polikliniek erfelijke darmtumoren. Daarnaast is zij bestuurslid van Procolo, een innovatief expertisecentrum voor dikkedarmonderzoek (coloscopie).

In Dekkers onderzoek staat dikkedarmkanker centraal. Haar onderzoeksgroep richt zich op screening naar darmkanker, de kwaliteit en geavanceerde technische ontwikkelingen van de coloscopie, de behandeling van darmpoliepen en vroege darmkanker, en erfelijke darmkanker- en poliepsyndromen. Zij is lid van diverse werkgroepen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) voor de implementatie van het landelijk bevolkingsonderzoek darmkanker. Tevens is Dekker voorzitter van de Nederlandse richtlijn Surveillance coloscopie, lid van dezelfde Europese richtlijncommissie en lid van de Nederlandse richtlijncommissie Erfelijke darmkanker.

Dekker heeft veel onderzoeksubsidies weten te verwerven, onder andere van ZonMW, KWF Kankerbestrijding en de Maag Lever Darm Stichting (MLDS). In 2012 ontving zij, na publieksstemming, een subsidie van de MLDS voor het project ‘Family Matters’, gericht op het vroegtijdig opsporen van personen met een erfelijk risico op darmkanker. In 2013 ontving Dekker, samen met Ernst Kuipers (Erasmus MC), de ZonMw Parel voor haar intensieve betrokkenheid en nauwe samenwerking bij de voorbereiding van het landelijk bevolkingsonderzoek naar dikkedarmkanker.

Dekker is lid van de adviesraad van het wetenschappelijke tijdschrift Nature Reviews in Gastroenterology & Hepatology. Van haar hand verschenen tal van artikelen in toonaangevende wetenschappelijke tijdschriften als Lancet Oncology, Gastroenterology, Endoscopy, Gastrointestinal Endoscopy, American Journal of Gastroenterology en Gut.