Dhr. dr. J.A.E.F. van Dongen (1974) is benoemd tot hoogleraar Geschiedenis van de natuurwetenschappen, in het bijzonder de natuurkunde aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
dhr. prof. dr. Jeroen van Dongen, medewerker FNWI, hoogleraar Geschiedenis van de natuurwetenschappen, in het bijzonder de natuurkunde
Foto: Jeroen Oerlemans

Jeroen van Dongen doet onderzoek naar het leven en werk van Albert Einstein en zijn tijdgenoten, en naar wetenschap tijdens de vroege Koude Oorlog. Ook is hij geïnteresseerd in de geschiedenis en filosofie van onderzoek naar ruimte, tijd en gravitatie, en de relatie tussen wetenschapsgeschiedenis, wetenschapsfilosofie en de wetenschappelijke praktijk.

Van Dongen is sinds 2007 universitair docent aan de Universiteit Utrecht. Eerder was hij verbonden aan het California Institute of Technology te Pasadena en het Max-Planck-Institut für Wissenschaftsgeschichte te Berlijn. Hij verwierf een Veni-subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en een FOM-subsidie voor onderzoek naar de institutionele geschiedenis van de Nederlandse natuurkunde in de naoorlogse wederopbouw. Van Dongen is editor van The Collected Papers of Albert Einstein (California Institute of Technology; Princeton University Press). Van zijn hand verscheen het boek Einstein’s Unification (Cambridge: Cambridge University Press, 2010).