sander woutersen
Foto: Jeroen Oerlemans

Sander Woutersen gebruikt in zijn onderzoek ultrakorte lichtpulsen om chemische reacties en andere moleculaire processen ‘live’ te volgen. Deze processen kunnen in detail worden waargenomen door gebruik te maken van infrarood licht, waarmee kan worden gekeken naar specifieke chemische bindingen in een molecuul. Op die manier werkt hij mee aan het ontrafelen van de mechanismen achter het vouwen (en misvouwen) van proteïnen, katalyse, protontransport, en de beweging van moleculaire machines.

Woutersen is sinds 2006 werkzaam bij het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences van de UvA, sinds 2009 als universitair hoofddocent. Voor die tijd werkte hij als projectleider bij het FOM-instituut AMOLF. Ook was hij als postdoc verbonden aan het Max-Born-Institut für Nichtlineare Optik und Kurzzeitspektroskopie in Berlijn.

Woutersen verwierf onder meer ECHO-subsidies van NWO, Projectruimte-subsidies van FOM, een Starting Grant van de European Research Council (ERC) en een Vidi-subsidie van NWO.