Mw. dr. F.W. van der Waals (1950) is benoemd tot hoogleraar Global Health Education aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (AMC-UvA).
mw. prof. dr. Fransje van der Waals, hoogleraar AMC
Foto: Dirk Gillissen

Fransje van der Waals richtte in 2003 samen met prof. dr. Joep Lange († 2014) Health[e]Foundation op om in de lacune van kennis en kunde bij artsen en verpleegkundigen op het gebied van armoede gerelateerde ziekten in ontwikkelingslanden te voorzien. Op basis van haar dertig jaar ervaring als huisarts en universitair docent Vrouwenstudies heeft zij binnen Health[e]Foundation een onderwijsprogramma en -methode ontwikkeld voor professionals met het accent op blended learning.

Het onderwijsprogramma is ontwikkeld in samenwerking met hoogleraren van Columbia University (VS), Johns Hopkins University (VS), Imperial College London (VK), University College London (VK), en Yale University (VS). Het onderzoek naar het effect van het leren op afstand, met name in ontwikkelingslanden, zal gebaseerd zijn op een uitgebreide analyse van de kwantitatieve gegevens die de afgelopen tien jaar zijn verzameld bij meer dan 10.000 deelnemers in de e-learning programma's. Binnen de afdeling Global Health van het AMC zal Van der Waals zich bezighouden met de ontwikkeling van masterclasses voor studenten geneeskunde gericht op werken in ontwikkelingslanden. Daarnaast zal zij,  binnen het Amsterdam Health & Technology Institute in samenwerking met Duke University (VS), zich richten op het ontwikkelen van een masteropleiding Global Health Education.

Van der Waals studeerde geneeskunde aan de Universiteit van Amsterdam en deed daar ook haar huisartsenopleiding. Tussen 1987 en 1999 was zij hoofd van de afdeling Vrouwenstudies Geneeskunde aan de UvA. Van der Waals promoveerde op een onderzoek naar sekseverschillen in de werking en gebruik van benzodiazepinen. Eerder deed zij onderzoek aan de National Institutes of Health, Bethesda, (Maryland, VS).