Dhr. dr. K. Jalink (1957) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Hoge-Resolutie Microscopie aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege het Genootschap ter bevordering van Natuur-, Genees-, en Heelkunde.
dhr. prof. dr. Kees Jalink, hoogleraar FNWI, Hoge-Resolutie Microscopie
Fotograaf: Gillissen

Kees Jalink doet onderzoek naar het functioneren van cellen op moleculair niveau. Hij gebruikt daar vooral innovatieve lichtmicroscopische methoden voor. Een goed begrip van de levende cel kan alleen verkregen worden door de tienduizenden verschillende soorten moleculen die met elkaar interacteren in zo’n cel, te bestuderen met hoge resolutie, zowel in plaats als in tijd. De lichtmicroscoop is een van de belangrijkste instrumenten hiervoor. Jalink heeft een langdurende fascinatie voor vooral geavanceerde microscopische technieken. Hij heeft jarenlange ervaring met zogenoemde ‘functionele microscopie’, een verzamelnaam voor een serie van ‘trucs met licht’ waarbij informatie tot op moleculair niveau kan worden verkregen in levende cellen. Hoge-resolutie microscopie is een recente ontwikkeling die een belangrijke uitbreiding aan het scala van mogelijkheden levert. Jalink ontwikkelt en gebruikt deze technieken voor zijn eigen onderzoek en ook in een aantal samenwerkingen met collega-onderzoekers in Nederland en daarbuiten.

In zijn eigen onderzoek is Jalink geïnteresseerd in hoe cellen met elkaar communiceren, hoe de signalen binnen de individuele cellen worden doorgegeven en versterkt, en in de effecten die ze teweegbrengen in het gedrag van de cellen. Een belangrijk deel van zijn werk is gericht op het ophelderen van de signalen en mechanismen die kwaadaardige kankercellen in staat stellen zich los te maken van een tumor om te gaan zwerven in het lichaam, een essentieel proces bij de vorming van metastasen.

Jalink is sinds 1997 staflid en onderzoeksleider bij de afdeling celbiologie van het Nederlands Kankerinstituut (NKI-AVL). Daarnaast is hij als adviseur werkzaam voor verschillende organisaties en bedrijven. Jalink is medeoprichter van het Van Leeuwenhoek Centre for Advanced Microscopy (LCAM). Hij zit in de stuurgroep van het Nederlandse BioImaging-Advanced Microscopy initiatief (NL-BioImaging-AM).