Dhr. dr. R. A. van Hulst (1957) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Anesthesiologie, in het bijzonder hyperbare en duikgeneeskunde aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (AMC-UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Koninklijke Marine/Commando Zeestrijdkrachten.
dhr. prof. dr. Rob van Hulst, hoogleraar AMC, Anesthesiologie, i.h.b. hyperbare en duikgeneeskunde
Fotograaf: Gillissen

Rob van Hulst doet onderzoek naar diagnostiek en behandeling van gasembolieën en de toxische effecten van hoge zuurstofdruk op de longen. De onderzoeksresultaten zijn relevant voor zowel klinische patiënten als professionele duikers bij defensie. Er is een grote diversiteit aan patiënten die met hyperbare zuurstof wordt behandeld, zoals bij stoornissen van de wondgenezing bij suikerziekte, koolmonoxidevergiftigingen, botontsteking en late radiatieschade. Van Hulst gaat zich vanuit de afdeling Hyperbare Geneeskunde met name richten op de behandeling van de late radiatieschade.

Van Hulst is arts-onderzoeker bij de afdeling Hyperbare Geneeskunde en Experimentele Anesthesiologie van het AMC. Eerder was hij Kapitein ter zee (kolonel)-arts en directeur Medisch Expertise Centrum/hoofd Duikmedisch Centrum Koninklijke Marine. Van Hulst is reservist kolonel-arts bij het Ministerie van Defensie. Daarnaast bekleedt hij diverse adviesfuncties, waaronder bij de medische commissie Nederlandse Onderwatersport Bond, Nederlands Forensisch Instituut en bij diverse internationale medisch offshore commissies.