Dhr. prof. mr. dr. G.G.J. Knoops (1960) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Politiek van het Internationaal Recht aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting ter Stimulering van het Politicologisch Onderzoek (SSPO).
G. J. Knoops
Foto: Knoops' advocaten

Geert-Jan Knoops zal onderzoek gaan doen en onderwijs gaan geven ter zake de politieke dimensie van het internationaal strafhof en internationale tribunalen. Het accent ligt daarbij op de interrelatie tussen politieke besluitvorming en internationaal strafrechtelijke vervolgingen op nationaal en internationaalrechtelijk gebied. Hij heeft gepubliceerd op tal van aspecten van het internationaal recht.

Sinds oktober 2013 is Knoops visiting professor internationaal strafrecht aan Shandong University (Jinan, China); van 2003 tot 2013 was hij hoogleraar internationaal strafrecht aan de Universiteit Utrecht. Hij is twee keer gepromoveerd tot doctor, zowel aan de Universiteit van Leiden (strafrecht) als aan de Universiteit van Ierland op het gebied van internationaal strafrecht. Daarnaast behaalde hij een LLM graad (Master of Law) aan de Universiteit van Leiden op het gebied van het publiek internationaal recht en internationaal strafrecht.

Knoops praktiseert als advocaat bij Knoops’ International Lawyers. Hij trad en treedt nog steeds op als advocaat voor verschillende internationale tribunalen. Op 7 januari 2015 werd hij benoemd als lead counsel in de zaak van the Prosecutor v. Charles Blé Goudé voor het Internationaal Strafhof in Den Haag. In oktober 2005 werd hij benoemd tot expert adviseur voor de verdediging in de zaak Hamdan v. Rumsfeld, een zaak die een van de Guantanamo Bay gevangenen betrof en welke zaak in juni 2006 leidde tot een baanbrekende uitspraak bij het Amerikaanse Hooggerechtshof. In 2009 bracht hij over de sluiting van Guantanamo Bay een advies uit aan de Obama-regering. Door zijn expertise op het gebied van internationaal strafrecht verscheen Knoops als deskundige voor de Nederlandse Parlementaire Commissie inzake de ISAF (International Security Assistance Force) missie in Uruzgan (Afghanistan) en voor de Parlementaire Commissie Bestrijding Piraterij.

Knoops is auteur van verschillende boeken op het gebied van nationaal en internationaal recht. Ook werkt hij met zijn kantoor aan meerdere herzieningen van strafzaken in Nederland, waarvan een aantal met succes zijn heropend.