Borgman, Hans, hoogleraar FEB, Information Systems & Digital Business
Foto: Dirk Gillissen

Hans Borgman richt zich in zijn onderzoek en publicaties op IT Governance, IT & strategie en de invoering van nieuwe digitale technologieën en methoden (cloud computing, agile IT-projectmanagement, outsourcing, big data & analytics) binnen en tussen organisaties.

Sinds 2016 is Borgman verbonden aan de Amsterdam Business School van de UvA waar hij onder meer verantwoordelijk is voor ontwerp, coördinatie en onderwijs van de nieuwe mastertrack Digital Business van de opleiding Business Administration. Als hoogleraar gaat hij zich primair richten op de versterking en uitbouw van onderzoek en onderwijs rond digitale transformatie van bedrijven en ‘data analytics’, een profileringsgebied van de faculteit dat onder meer vorm vindt in activiteiten binnen Amsterdam Data Science, de Data Analytics Academy, de MBA in Big Data & Business Analytics en de mastertrack Digital Business van de opleiding Business Administration.

Borgman is sinds 2001 hoogleraar Bedrijfswetenschappen aan de Universiteit Leiden waar hij medeoprichter was van de Graduate School of Management en van de MSc in ICT in Business bij het Informatica Instituut, het Leiden Institute of Advanced Computer Science. Momenteel is hij daar betrokken bij het Dual PhD Centre.

Van 2011-2016 was Borgman hoogleraar bij ESC Rennes School of Business, een Franse 'Grande École', waar hij onder meer verantwoordelijk was voor alle doctoraatsprogramma’s, waaronder een regulier voltijds programma en twee duale trajecten in Beijing, China, en in Rio de Janeiro, Brazilië. Vanuit zijn academische werk heeft hij altijd nauw samengewerkt met bedrijven in gezamenlijk onderzoek en in adviserende rollen, zo was hij van 2001-2015 commissaris bij Lufthansa Systems. Eerder was Borgman als hoogleraar verbonden aan de European Business School in Wiesbaden, Duitsland, en aan de University of Michigan, Ann Arbor, VS. Voor zijn onderwijs is hij bij meerdere universiteiten herhaaldelijk onderscheiden als ‘best professor’.

Borgman promoveerde in 1994 aan de Economische Faculteit van de Erasmus Universiteit Rotterdam op onderzoek naar het informatie-zoekgedrag van managers bij IT-systemen waarin een overvloed aan data beschikbaar is. Sinds 2006 is hij lid van de Koninklijke Hollandse Maatschappij der Wetenschappen voor het gebied Informatica.