Boletsi, Maria, hoogleraar FGw, Nieuwgriekse studies
Foto: Dirk Gillissen

Als bijzonder hoogleraar gaat Maria Boletsi zich richten op de studie van het moderne Griekenland en Cyprus. Boletsi heeft een brede achtergrond in de geesteswetenschappen. Zo richt zij zich onder meer op moderne Engelse, Nederlandse en Griekse letterkunde, literatuur- en cultuurtheorie, postkoloniale literatuur, post-9/11 literatuur en politieke retoriek, beeldende kunst en conceptuele geschiedenis. De laatste jaren is de hedendaagse Griekse cultuur centraal komen te staan in haar werk.

Van barbarij tot Griekse ‘crisis’

In een van haar huidige onderzoeksprojecten bestudeert Boletsi de publieke retoriek in Europa en Griekenland over de Griekse ‘crisis’ sinds 2009. In dit onderzoek verkent ze alternatieve ‘grammatica’s’ en uitdrukkingsvormen die afwijken van de dominante narratieven over de crisis, met een focus op Griekse straatkunst, literatuur en film die andere narratieven over het heden en de toekomst voortbrengen. Boletsi is tevens hoofdonderzoeker van een internationaal project gericht op de moderne Europese geschiedenis van het concept barbarij. Het doel is te komen tot een historisch gefundeerd begrip van het gebruik van dit concept in heden en verleden en de grondleggende rol ervan in de moderne Europese geschiedenis en identiteit te belichten. Boletsi werkt ook aan een boek over spectraliteit (de metafoor van het spookachtige) in het werk van Griekse dichter Konstantinos P. Kavafis (1863-1933).

Research-based onderwijs

Net als haar onderzoek is Boletsi’s onderwijs breed georiënteerd. Ze geeft bijvoorbeeld colleges over barbarij, post-9/11 literatuur, kunst en politiek, en het concept ‘crisis’ in de hedendaagse literatuur en het publieke debat. Boletsi doceert zowel in het Nederlands als het Engels en veel van haar onderwijs is research-based. Aan de UvA gaat Boletsi colleges geven aan studenten Nieuwgrieks, Europese studies, Erfgoedstudies, Cultuurwetenschappen en Literatuurwetenschap.

Over Maria Boletsi

Boletsi is universitair docent bij de afdeling Film- en Literatuurwetenschap van de Universiteit Leiden en het Leiden University Centre for the Arts in Society (LUCAS). Ze studeerde Nieuwgriekse letterkunde en cultuur aan de Aristoteles universiteit van Thessaloniki. Vervolgens deed zij aan de UvA een bachelor Literatuurwetenschap en een onderzoeksmaster Cultural Analysis. Boletsi promoveerde cum laude aan de Universiteit Leiden op een proefschrift over het begrip barbarij in de moderne literatuur, beeldende kunst en filosofie, dat in 2013 is uitgegeven door Stanford University Press.

Boletsi werkte als gastonderzoeker bij onder andere het Seeger Center for Hellenic Studies van Princeton University en bij het Department of Germanic Languages/Institute for Comparative Literature and Society van Columbia University in New York. Zij is lid van de redactieraad van het Journal of Modern Greek Studies en van de boekenreeks Thamyris/Intersecting: Place, Sex and Race (Brill Publishing).

Totstandkoming leerstoel

De oprichting van de leerstoel is op initiatief van het Nederlands Genootschap voor Nieuwgriekse Studies (NGNS), een wetenschappelijke organisatie die is opgericht in 1996. Het NGNS heeft als doel  de bevordering van onderzoek en onderwijs op het gebied van de Nieuwgriekse taal, letterkunde, geschiedenis en cultuur, in de breedste zin van het woord. De leerstoel wordt mede mogelijk gemaakt met steun van de Aikaterini Laskaridis Foundation, die zich inzet voor de bevordering van de Griekse letteren en cultuur en van de maritieme traditie en geschiedenis. Ook het ministerie van Cultuur van de Griekse Republiek Cyprus draagt bij aan de leerstoel.

Zie ook: